Beursgang internetgigant stevent af op record

HONG KONG - OCTOBER 8: Traffic and pedestrians on Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De Chinese internetgigant Alibaba denkt dat het net iets minder waard is dan Amazon, schrijft The Wall Street Journal: zo’n 155 miljard dollar.

Vandaag begint Alibaba aan zijn roadshow langs potentiële investeerders. De verwachting is dat het bedrijf vervolgens ergens volgende week zijn debuut maakt op Wall Street.

De marktkapitalisatie van 155 miljard is gebaseerd op de geschatte prijs van aandelen Alibaba. Het bedrijf maakte bekend dat verwacht zijn aandelen bij de beursgang voor zo’n 60 tot 66 dollar te verkopen. De prijs kan deze week nog stijgen, als er veel enthousiasme is onder beleggers. Dat gebeurde bijvoorbeeld ook tijdens de roadshows van Facebook en Twitter.

De langverwachte beursgang van Alibaba kan de grootste ooit worden. Als Alibaba bij zijn eerste emissie al zijn aandelen voor de hoogste prijs weet te verkopen, haalt het bedrijf 24,3 miljard dollar op.

Analisten schatten de beurswaarde van Alibaba overigens hoger in. Alibaba hoopt investeerders te verleiden met een relatief lage aandelenprijs, schrijft The Wall Street Journal.

Kangoeroe-jagers boos op Rusland

Australische exporteurs van kangoeroevlees hebben het gehad met Rusland, schrijft The Age. Russische importverboden hebben de sector zwaar getroffen.

Rusland groeide een aantal jaar geleden uit tot de belangrijkste exportmarkt voor Australisch kangoeroevlees. Het land importeerde in 2008 voor zo’n 180 miljoen Australische dollar (ongeveer 120 miljoen euro) aan kangoeroe-steak en kangoeroe-worsten.

Daar kwam een einde aan toen Rusland bekend maakte dat er te hoge niveaus van de e.coli bacterie in het vlees was aangetroffen. Volgens de Australische exporteurs kloppen de testen niet. Maar het gevolg was dat er geen kangoeroe-producten meer naar Rusland werden verscheept.

Sindsdien is de Australische sector met wel driekwart gekrompen, schrijft de Australische krant The Age. Toch kijken de kangoeroejagers – kangoeroes worden in het wild geschoten – niet meer naar de Russische markt, aldus een grote exporteur. Volgens hem is het moeilijk werken in een markt waar van de ene op de andere week een dubieuze boycot kan worden ingesteld.

Op dit moment zijn Duitsland, Frankrijk en Nederland de belangrijkste exportmarkten van de Australische kangoeroe-jagers. De sector heeft daarnaast zijn hoop gevestigd op China. In elke Australische supermarkt wordt kangoeroevlees verkocht.

Sony lijkt er bovenop te komen

Breken er betere tijden aan voor het kwakkelende Sony? De Nikkei Review denkt van wel, en wijst op de populariteit van de PlayStation 4 en Sony’s beeldsensoren.

Sony is bovendien weer populair onder beleggers. Dat komt vooral door de PlayStation 4 en de beeldsensoren. In een jaar tijd zijn er 10 miljoen nieuwe spelcomputers verkocht. Anders dan de PlayStation 3 verkoopt Sony de opvolger met winst. Daarnaast verdient Sony goed met de internet-abonnementen die het met de PS4 verkoopt. De 5 miljoen gamers op het PlayStation Plus-netwerk – hebben het bedrijf al zo’n 150 miljoen euro opgeleverd.

De tweede winstgevende tak van Sony is de beeldsensoren-divisie. Beeldsensoren zijn chips met lichtgevoelige elementen waarmee beelden digitaal vastgelegd kunnen worden. De sensoren zitten bijvoorbeeld in digitale fotocamera’s en smartphones. Ook zitten ze in de achteruitkijk-camera’s van auto’s, wat een belangrijke groeimarkt is.

De smartphone-divisie van Sony doen het minder goed, schrijft de Nikkei Review. In die sectoren heeft het veel last van de concurrentie van goedkopere Chinese producenten.