Wie wint vanavond in Venetië de Gouden Leeuw?

Tijd om de balans op te maken van het 71ste filmfestival van Venetië en u de winnaars te voorspellen. Altijd leuk, zeker als ik er helemaal naast zit. Hollywoods A-lijst liet het afweten aan het Lido: gaat Noord-Amerika de filmherfst nu volledig domineren op het filmfestivalgeweld van Telluride, Toronto en New York? Wat Venetië daarmee

Hoofdrolspeler in Birdman Michael Keaton en onder meer zijn regisseur Alejandro Iñárritu tijdens het festival in Venetië. ANP-EPA / Ettore Ferrari

Tijd om de balans op te maken van het 71ste filmfestival van Venetië en u de winnaars te voorspellen. Altijd leuk, zeker als ik er helemaal naast zit.

Hollywoods A-lijst liet het afweten aan het Lido: gaat Noord-Amerika de filmherfst nu volledig domineren op het filmfestivalgeweld van Telluride, Toronto en New York? Wat Venetië daarmee misloopt, zijn sterren op de rode loper en grote films die ‘buiten competitie’ vertoont worden.

De films gingen ergens over

Maar het niveau van de twintig auteursfilms die in de hoofdcompetitie om de Gouden Leeuw strijden, leed er niet onder. Ik recenseerde vijf films als uitstekend, vijf als goed, vijf als redelijk en evenzoveel als slecht. Ze gingen ergens over: oorlog en genocide (zes films), ouderdom en verval (vier films), kapitalisme en onrecht (twee films), pubers die een plaats in de wereld zoeken (twee films). En waren eerder conventioneel dan experimenteel.

Gaan de uitstekende films ook allemaal prijzen winnen? Vast niet, en filmjury’s zijn notoir onvoorspelbaar. Wie had gedacht dat de aardige documentaire Sacro GRA vorig jaar de Gouden Leeuw zou winnen? Dat lag aan dwingeland Bernardo Bertolucci, die de rest van de jury vanuit zijn rolstoel zijn wil oplegde.

Zocht Venetië een beïnvloedbare jury?

Dit jaar leidt filmcomponist Alexandre Desplat een jury vol obscure namen: acteur Tim Roth kent u misschien. Misschien, zo speculeerde een collega, zocht Venetië een beïnvloedbare jury. Bij de festivals als Venetië en Berlijn winnen al jaren niet de beste films, maar sympathieke producties die steun verdienen. Zo erodeert het prestige van het festival, de competitie en de hoofdprijs. Is dit misschien het soort jury dat luistert als festivaldirecteur Barbera zegt: jongens, geef de Gouden Leeuw dit jaar aan de beste, niet de liefste film?

Daarom, winnaar Gouden Leeuw: Birdman. Al was het maar omdat de jury iets nieuws zocht. De stijl van deze surrealistische komedie, een schijnbaar onafgebroken ‘long take’, is dat beslist. In Alejandro Iñárritu’s groteske komedie wil een narcistische Hollywoodster echte toneelkunst maken.

Zilveren Leeuw voor Beste Regie: Roy Andersson. A Pigeon Sat on a Branch, Reflecting on Existence torende met Birdman boven de competitie uit. Maar de Zweed Roy Andersson doet dit al vijftien jaar, deze godvergeten grappige, treurige sketches – en nu beter dan ooit. Maar niet nieuw.

Speciale juryprijs: The Look of Silence, Joshua Oppenheimers documentaire over de naweeën van de Indonesische massamoord op communisten in 1965. Niet zo schokkend als The Act of Killing, wel heel indringend.

Volpi Cup voor beste actrice: lLastig, want nauwelijks grote vrouwenrollen. Ik hou het op veterane Zhong Lü in het Chinese Red Amnesia, waarin een brave oma geconfronteerd wordt met haar pikzwarte verleden tijdens de Culturele Revolutie.

Volpi Cup voor beste acteur: Willem Dafoe, Pasolini. Er zit altijd een prijs voor Italië tussen, dus waarom niet deze elegante, compacte biopic over de laatste dag van Italië’s controversiële, contradictoire schrijver en filmmaker in 1975?

Beste script: Loin Des Hommes, een soort western en buddy movie in het Atlas Gebergte, 1954, waar ‘pied noir’ Dura (Viggo Mortensen) met tegenzin een Algerijn richting strop escorteert. Knap, economisch script die onafhankelijkheidsstrijd, cultuur en conflict knap en terloops aanstipt.

Macello Mastroianni Prijs voor jong talent: Het felle jochie Okan Avci uit de Turkse vechthondenfilm Sivas, maffiakid Leo in Anime Nere? Of Franse adolescent Romain Paul in Le Dernier Coup de Marteau?

Hij speelt Victor, voetbaltalentje uit het trailerpark, buurmeisje in hotpants, moeder kanker, vader een beroemde dirigent die hij (nog) niet kent? Klinkt gekunsteld, pakt heel goed uit, ook door deze jonge acteur.

Puzzelen

Alles kan heel anders gaan. Loin de Hommes kan beste acteur winnen en Pasolini beste script, allebei kunnen buiten de prijzen vallen. Birdman kan beste regie en acteur (Michael Keaton) winnen in plaats van de Gouden Leeuw, zoals The Master twee jaar geleden.

En er zijn sterke outsiders: maffiafilm Anime Nere, de melancholieke elegie voor het Russische platteland The Postman’s White Nights, het extreme Nobi (Fires on the Plain): een oorlogsepos vol bloed, verloedering en kannibalisme tijdens een Japanse dodenmars in de Fillippijnen anno 1945. Of het Iraanse Ghesse-ha (Tales), die ik miste.

Het is puzzelen. Vanavond weten we meer.