Wat is een stoel?

Design is ook kunst. Galerie Vivid liet dit al zien toen nog weinigen dat zagen.

Een Sex-tafel, een Lul-vaas en een Kut-lamp. Met de Pleasure Products van de Rotterdamse ontwerper Dienand Christe gaven Saskia Copper en Aad Krol in maart 1999 een duidelijk visitekaartje af. Hun Galerie Vivid zou geen vormgevingsgalerie met hebbedingetjes worden. Sterker nog, voor geinige snuisterijen boden de eerste exposanten in de nieuwe Rotterdamse galerie een radicale oplossing. Met hun designvaasvernietiger vermaalden ze tijdens de opening een collectie ‘designvazen’ van Blokker en Hema tot een berg scherven.

De afgelopen vijftien jaar is Vivid uitgegroeid tot een van de belangrijkste Europese galeries in wat ‘design art’ is gaan heten, vormgeving op het snijvlak van kunst en design. Met ruim honderd exposities, in Rotterdam, maar ook op de kunstbeurzen van Basel, Miami en New York, maakte Vivid naam als een galerie die de grenzen van het ontwerpvak verkent. Hella Jongerius, Jurgen Bey, Maarten Baas, Jaime Hayon – de lijst van exposanten die, vaak voor het eerst, bij Vivid exposeerden, is indrukwekkend. Net als de namen van sommige klanten van de kleine galerie: het Museum of Modern Art in New York kocht bij Vivid een hightech lamp van Wieki Somers, acteur Brad Pitt een chaise longue van gerecycled plastic en schapenvellen van Atelier Van Lieshout.

Vivid viert haar derde lustrum vanaf volgende week met een tentoonstelling in de Kunsthal in Rotterdam: Design Art, 15 jaar Vivid. Vijftien kunstenaars en ontwerpers die eerder in de galerie exposeerden, krijgen ieder tien vierkante meter tot hun beschikking. Functionaliteit zal niet voorop staan bij de getoonde gebruiksvoorwerpen. Richard Hutten stelt een houten, crucifixvormige bank tentoon, meer een politiek statement dan een bankje voor in de salon. Het Londense ontwerpbureau Glithero laat wildeplantenvazen zien waar niet snel bloemen in zullen worden gezet, en de ronddraaiende monumentale bank van het ontwerpersduo Minale-Maeda ontpopt zich eerder als een schilderij dan iets om op te zitten. Saskia Copper: „We willen laten zien hoe leuk vormgeving kan zijn.” Aad Krol: „Onze missie is dat vormgeving als kunstvorm net zo serieus genomen wordt als bijvoorbeeld fotografie.”

Koffiekopjes

Copper (57) en Krol (59) ontmoetten elkaar 35 jaar geleden op de kunstacademie. Toen hun kinderen groter waren, stopte Copper met fotograferen en opende zij op een bovenetage aan het Oostplein in Rotterdam een minigalerie gespecialiseerd in vormgeving. „Met design waren we altijd al bezig. Als we koffiekopjes voor ons huishouden nodig hadden, ging aan de aanschaf daarvan heel wat discussie vooraf.”

Twee jaar later gaf ook Krol zijn kunstenaarschap op. Samen begonnen zij toen Galerie Vivid, een honderd vierkante meter grote expositieruimte in de William Boothlaan in Rotterdam. Vanaf het begin was er een duidelijke taakverdeling tussen het paar: Copper was verantwoordelijk voor de zakelijke kant, Krol voor de programmering. Copper: „We vullen elkaar perfect aan.”

Ze hebben geboft, hun timing was goed, zegt Krol. „We begonnen tijdens de bloei van Dutch Design. En met Hella Jongerius, Richard Hutten, Jurgen Bey, Bertjan Pot, Wieki Somers, Joris Laarman en Demakers zaten de meeste talenten met hun studio in Rotterdam.”

Vivid zou zonder tentoonstellingsruimte financieel vermoedelijk beter af zijn; zeker zestig procent van de omzet boekt de galerie op beurzen in het buitenland. Maar het stel piekert er niet over de galerieruimte op te geven. Copper: „We hebben de verplichting zichtbaar te blijven in Nederland.” Krol: „In de galerie komen veel studenten en liefhebbers, en bovendien willen we graag tentoonstellingen maken.”

Dat Vivid haar opvoedkundige taak serieus neemt blijkt ook uit de tentoonstellingen die het één keer per jaar wijdt aan een designpionier. Soms gaat dat om een erkende grootheid als Gerrit Rietveld of Ettore Sottsass, vaker om vergeten helden als Kho Liang Ie of Slothouber & Graatsma. Al diverse keren hebben die exposities tot museale herwaardering geleid, constateert Krol tevreden.

Een ander educatief initiatief is designartnews.com. Op deze website signaleert Vivid exposities op het gebied van design en beeldende kunst. Zo’n zevenhonderd liefhebbers van over de hele wereld surfen dagelijks naar de site om te bekijken wat Copper en Krol de moeite waard vinden.