Ray-Ban of Chanel? Het komt allemaal uit dezelfde fabriek

De zon schijnt weer! En als je vandaag een zonnebril opzet, dan zou dat er best eens een kunnen zijn van Luxottica. Een half miljard mensen hebben er één van de Italiaanse fabrikant. Waarom zijn die brillen zo duur?

Een Ray-Ban kost rond de 100 euro, een zonnebril van Chanel 300 euro. Zijn dat logische prijzen voor een luxeproduct of zijn ze het gevolg van een verkapt monopolie?

Beide brillen rollen namelijk van de band in dezelfde Italiaanse fabriek. Producent is Luxottica: een miljardenbedrijf dat de afgelopen decennia een zonnebrillenimperium opbouwde. Dat ene bedrijf is de eigenaar van merken als Ray-Ban, Persol en Oakley. En het zit ook achter de brillen van ’s werelds belangrijkste luxemerken: Armani, Burberry, Chanel, Prada, Ralph Lauren enzovoorts.

Luxottica heeft de rechten van meer dan twintig designermerken. De fabrikant heeft zelfs een deal gesloten met Google; Google Glass wordt verwerkt in Ray-Bans en Oakleys.

Het bedrijf groeit hard. Inmiddels zouden er wereldwijd zeker een half miljard mensen met een bril van Luxottica rondlopen. In vijf jaar tijd steeg de koers van 16 naar ruim 40 euro.

Er is amper concurrentie

Luxottica is met afstand de belangrijkste fabrikant van zonnebrillen. Verder heb je nog Safilo. Dat is eigenaar van Polaroid en bezit onder meer de rechten van Dior, Gucci, Hugo Boss en Marc Jacobs.

Zo’n dominantie van twee bedrijven: dat kan niet goed kan zijn voor de prijs en heeft verdacht veel weg van een oligopolie, zegt retailexpert Frank Quix van Q&A Research & Consultancy. „Dit heeft zeker effect op de prijsvorming. Spelers mogen geen prijsafspraken maken en daar zijn ook geen aanwijzingen voor, maar een dergelijke situatie zal in de regel niet leiden tot de scherpste prijsstelling voor de consument.”

Luxottica is nog groter dan je op basis van de merken zou denken, met name in de Verenigde Staten. Daar is het de eigenaar van belangrijke winkelketens. Niet alleen de grootste keten LensCrafters is van Luxottica, maar ook onder meer Pearle Vision en Oliver Peoples. Daarnaast runt het Target Optical en Sears Optical. Ook de wereldwijde keten Sunglass Hut is Luxottica-eigendom.

Voor Safilo geldt iets vergelijkbaars. Een groot deel van de aandelen zijn namelijk in het bezit van Grandvision (waar winkelketens Pearle en Eyewish onder vallen). Vorige week werd bekend dat de Nederlandse investeringsmaatschappij HAL Grandvision naar de beurs brengt.

Inkopen is soms lastig

Ook op de Nederlandse markt is Luxottica aanwezig, maar op de Sunglass Hut na heeft het geen winkels. Het bedrijf is desalniettemin machtig. Secretaris Brigitte Wieman van de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven zegt dat de machtspositie voor haar achterban „soms zeker lastige situaties oplevert”. „De inkoop is niet altijd even gemakkelijk.”

Probleem is dat je als optiekhouder eigenlijk niet om Ray-Ban heen kunt en dat het merk eisen stelt, zoals een minimale afname van monturen.

Maar volgens directeur van Luxottica Nederland Martin Friederichs zijn die te verwaarlozen en stelt Luxottica enkel de voorwaarde dat minimaal dertig Ray-Ban zonnebrillen en twintig monturen worden afgenomen. „Onze machtspositie wordt enorm overschat”, zegt hij. Dat de prijs van de brillen in een bepaalde bandbreedte ligt is niet zo raar; als brillen te goedkoop worden doet dat afbreuk aan het merk. En bovendien draait het volgens Friederichs in het luxe segment niet om een euro meer of minder. „Het gaat om of een merk hot of niet hot is.”