Autovrije grachtengordel zorgt voor meer ruimte in de stad

„De strijd om de ruimte is losgebarsten”, stelde burgemeester Eberhard van der Laan onlangs. Inderdaad lijken steeds meer Amsterdammers zich zorgen te maken over de drukte in het centrum en het gebrek aan ruimte om alle verkeersstromen te kunnen verwerken. En over het onvermogen van de gemeente om daarin duidelijke keuzes te maken.

Waarom niet ruimte creëren op de grachtengordel? Daar zijn de rijbaan en het trottoir het smalst en wordt de doorstroming het meest belemmerd. Bovendien is de grachtengordel het mooiste gedeelte van onze stad. Zonde om er 15.000 geparkeerde auto’s neer te zetten.

Hef alle parkeerplaatsen langs de grachten op. Het straatbeeld wordt zo vrij van geparkeerde auto’s. Dat levert een ruimtewinst op van circa 150.000 m2 (20 voetbalvelden). Gebruik die ruimte voor een extra bankje of fietsenrek, maar houd de nieuw gewonnen ruimte met name open. De kades kunnen ruimtelijker én socialer ingericht worden.

Creëer tegelijkertijd een web van grote verkeersaderen die rond en door het centrum heen lopen. Dit zijn de primaire autowegen en hier kan de auto onbeperkt rijden. Maak dit wegennet zo flexibel mogelijk door middel van tweerichtingsverkeer. Alle overige wegen in het centrum zijn secundair en worden autovrij. Daar worden geen auto’s meer toegelaten, tenzij daar toestemming voor is.

Verschillende regelingen kunnen ingevoerd worden voor gemeentelijke- en nooddiensten; bewoners en bedrijven; private vervoerders zoals taxi’s en gehandicaptenvervoerders of ouderenvervoerders.

Er zal een gebied ontstaan voor voetgangers, fietsers, scooters, waar incidenteel een auto voorbij komt. Geen enkel adres in het centrum is verder dan 5 minuten lopen vanaf de dichtstbijzijnde primaire weg.

De voordelen zijn legio: meer ruimte voor bewoners om buiten te leven; de verkeersveiligheid wordt vergroot; schonere lucht; ondergrondse afvalcontainers; ruimte voor restaurants en cafés op de grachten; mogelijkheden voor de fietstaxi en watertaxi; meer reizigers voor het openbaar vervoer; de grachten verzakken langzamer, en een einde aan het verrommelde straatbeeld veroorzaakt door geparkeerde auto’s, busjes en bijbehorend straatmeubilair. Laat wel beide maatregelen pas ingaan over 10 jaar, zodat er een redelijke overgangstermijn is.

Natuurlijk, dit is een rigoureus plan. Maar alleen een rigoureus plan leidt tot rigoureuze verandering. En dat is nodig om in de toekomst het centrum leefbaar te houden. Ik daag de gemeente uit: maak eens een paar honderd meter grachtengordel autovrij en kijk hoe het bevalt.

, politicoloog en jurist

WK

Weg met corrupte FIFA-opa

De immer arrogante FIFA-opa Sepp Blatter zegt dat het WK in Rusland gewoon doorgaat. Ongetwijfeld. En dan zonder de Westerse voetbaltoplanden. Het is tijd dat de sport eens uit handen van de bobo’s wordt geslagen en wordt teruggegeven aan het volk. Want het volk betaalt de sponsorproducten en de entreebewijzen. De FIFA mag organiseren, maar dienend. Want wat is dat voor een uitverkiezing van Rusland die zesde en daarmee laatste stond op de lijst ‘technisch en organisatorisch geschikt?’ Juist, een corrupte. Waarom niet een andere FIFA opgericht door de leidende Westerse landen, om zo Blatter buiten spel te zetten? Zonder die landen is een WK, of welk sportevenement, toch waardeloos. Wij zijn het voetbal, niet Blatter.

G. de Later