A Pigeon Sat on a Branch krijgt Gouden Leeuw voor Beste Film

Op het filmfestival van Venetië heeft de surrealistische Zweedse komedie A Pigeon Sat On A Branch, Contemplating Existence de Gouden Leeuw voor Beste Film gekregen. Eerder leek het er nog op dat Birdman met de prijs aan de haal zou gaan.

De Zweedse regisseur Roy Andersson arriveert voor de uitreiking van de Gouden Leeuw. Zijn werk A Pigeon Sat On A Branch is de beste film van het filmfestival van Venetië. Foto ANP/EPA/Andrea Merola

Op het filmfestival van Venetië heeft de surrealistische Zweedse komedie A Pigeon Sat on a Branch, Contemplating Existence de Gouden Leeuw voor Beste Film gekregen. Eerder leek het er nog op dat Birdman met de prijs aan de haal zou gaan.

A Pigeon Sat on a Branch, Contemplating Existence van Roy Andersson is het laatste deel van een trilogie over de menselijke conditie. Eerder imponeerde de Zweedse regisseur al met Songs from the Second Floor (2000) en You the Living (2007). NRC-journalist Coen van Zwol, die vanaf het festival verslag deed, voorspelde al dat de film in de prijzen zou vallen, maar niet dat het werk van Andersson een Gouden Leeuw zou winnen:

A Pigeon Sat on a Branch, Reflecting on Existence torende met Birdman boven de competitie uit. Maar de Zweed Roy Andersson doet dit al vijftien jaar, deze godvergeten grappige, treurige sketches – en nu beter dan ooit. Maar niet nieuw.

Chemie acteurs leidt tot dubbelslag

Birdman, die juist overal werd getipt, viel volledig buiten de prijzen. In de film van regisseur Alejandro Iñárritu speelt Michael Keaton een uitgerangeerd acteur, die het nog één keer probeert. Op het toneel. Van Zwol schatte de kansen van Birdman op het festival positief in:

Al was het maar omdat de jury iets nieuws zocht. De stijl van deze surrealistische komedie, een schijnbaar onafgebroken ‘long take’, is dat beslist. In Alejandro Iñárritu’s groteske komedie wil een narcistische Hollywoodster echte toneelkunst maken.

De Zilveren Leeuw voor beste regisseur ging naar The Postman’s White Nights, van de 77-jarige Rus Andrei
Konchalovsky. De beste acteur en actrice zaten in dezelfde film: volgens de jury was de chemie tussen Adam Driver en Alba Rohrwacher in Hungry Hearts zo sterk, dat beide acteurs in de prijzen zijn gevallen.

De speciale Juryprijs ging naar The Look of Silence, van Joshua Oppenheimer. De docu behandelt de massamoorden in Indonesië in de nasleep van een mislukte coup, gepleegd door communisten in de jaren zestig.