Vijf campagnes die bedrijven beter niet hadden kunnen lanceren

Foto iStock

Wat staat er op jouw bucket list? Dat vroeg Malaysia Airlines aan zijn klanten. Laat dat even op je inwerken.

Er zijn meer bedrijven die zo de fout in gaan. Vijf reclamecampagnes die bedrijven beter niet hadden kunnen bedenken.

1. Bucket list

Een iPad of een vliegticket, beloofde Malaysia Airlines aan wie met het meest originele idee kwam over wat ze nog wilden doen voor hun dood (“kicking the bucket”). Maar gezien de recente rampen met vliegtuigen van Malaysia Airlines – de verdwijning van vlucht MH370 en de vliegramp met de MH17 in Oekraïne – is dat geen handige reclamecampagne. Na veel ophef kreeg de campagne een andere naam.

2. Gekaapte hashtags

Leuk medium om te communiceren met klanten, dat Twitter, moeten deze bedrijven gedacht hebben. Maar op het gebruik van een hashtag heb je geen controle. #McDStories, door McDonald’s bedacht om positieve verhalen over de keten en het eten te delen, werd al snel een uitwisseling van gruwels. Nagels in je hamburger, bijvoorbeeld.

Twitter avatar Helishingly Ms Queen Deborah McDonalds was a major factor in me becoming a vegetarian 32 years ago #McDStories
Twitter avatar ZoeRonchi Zoe Ronchi #mcdstories what happened to cleanliness? These places are FILTHY!! Read this sign above the mess at my local one. http://t.co/ECxsWd6Q

Hetzelfde gebeurde met de politie in New York. Onder de hashtag #MyNYPD werden al snel foto’s waarop politieagenten (onterecht) geweld gebruiken, gedeeld.

De Amerikaanse zakenbank JPMorgan begon #askJPM en kreeg dit:

Twitter avatar ddayen David Dayen Do you have a secret jail in your offices so your executives get at least one chance to see the inside of one? #AskJPM
Twitter avatar amy10506 Amy Hunter Every time another person loses their home to an illegal foreclosure, does a bell ring? #AskJPM

En in Nederland begon de AIVD een vragenuurtje.

Twitter avatar brusselmans Peter v. Vliet #halloAIVD het schaap heeft dorst en staat bij de rode vlag. Herhaling: Schaap. Dorst. Rode vlag.
Twitter avatar jobnijssen Job Nijssen #halloAIVD Is Prins Bernard mijn vader?

3. Verkeerd geleend

Slogan, stockfoto erbij, poster drukken, klaar. Nationale Notaris vergat alleen wél te controleren waar de foto vandaan kwam. Op een poster met de tekst “Klaar om te gaan? Doe de gratis testamentscan” stond een foto van de begrafenis van schrijver Harry Mulisch. Daar waren de nabestaanden niet over ingelicht.

“Het was netjes geweest als het bedrijf ons een briefje had gestuurd”, zei weduwe Kitty Saal destijds.

“Voor ieder ander is het een gewone foto, maar ons viel het rauw op het dak. Het was alsof Harry met kist en al was opgestaan.”

Nationale Notaris stopte uiteindelijk met verspreiding van de posters.

4. Racistisch stereotype

Onder de noemer “Look like you give a damn” maakte Nivea reclame voor verzorgingsproducten voor mannen. Alleen bij de foto van een donkere man stond de tekst: “Re-Civilize yourself“. Critici vonden dat het bedrijf met de poster refereerde aan een racistisch vooroordeel. Nivea stopte daarop met het verspreiden van de reclameposter.

Beeld Nivea

Ook Cadbury ging de fout in. Dat vergeleek model Naomi Campbell met chocolade.

Beeld Cadbury

5. Een hotdog?

Radiostation 538 lanceerde deze zomer nogal suggestieve reclameposters.

Beeld SUE Amsterdam

Op één poster likken twee vrouwen aan een hotdog, op een andere versie is de hotdog onherkenbaar gemaakt. Hetzelfde trucje werd uitgehaald met een foto van een man die ter hoogte van zijn kruis een waterflesje vasthoudt. “Pseudo-porno”, vonden critici.

De Reclame Code Commissie adviseerde 538, na een klacht te hebben ontvangen, “niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.”