Leer intuïtief ondernemen - en denk na over wat je vroeger hebt meegemaakt

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Lessen in intuïtief ondernemen.

Wie: personal & business coach Martijn Meima in Deventer.

Stappenplannen, schema’s, targets: die zijn allemaal zinloos, zegt business coach Martijn Meima. “Je dénkt dat je er efficiënter door werkt maar het verlamt je. Ik leer mijn cliënten lóslaten. Gewoon, niets doen – kijken wat er gebeurt.” Zelf geeft hij momenteel het goede voorbeeld. Zijn nieuwe website had maandag eigenlijk online gemoeten, maar dat is er niet van gekomen. “Die was nog niet klaar. Nou ja, kan gebeuren. Dan heeft het niet zo moeten zijn.”

Is dit te spiritueel?

Meima begeleidt ondernemers die het niet meer zien zitten. Die geen nieuwe klanten aantrekken. Bedrijven zonder business. In plaats van advies over hoe klanten te werven, geeft hij ze tijdens zijn workshops ‘Intuïtief ondernemen’ tips over hoe dat vooral níet te doen. “Ondernemers zijn zo gericht bezig met het behalen van hun doelen, dat ze niet meer zien wat er om hen heen gebeurt. Zonde, want als je niets doet – sta je open. Snap je?” Voor nieuwe inspiratie, legt hij uit. “Hopelijk is dit allemaal niet te spiritueel?”

Hij wilde namelijk net beginnen aan deel twee van zijn aanpak. Familieopstellingen. “Het probleem zit vaak dieper. Als je bedrijf niet goed loopt, kan dit liggen aan iets dat je vroeger hebt meegemaakt.” Iets met je moeder. Je broer. “Dan vraag ik een mede-cursist jouw moeder te spelen en komen er allerlei gevoelens naar boven.”

Maar goed, dat is alleen bij de wel heel diepe sessies. Meestal laat hij zijn cursisten een wat zakelijkere rol aannemen. “Stel, ik heb hier een groep marketingmensen met acquisitieproblemen. Eén van hen laat ik de ondernemer spelen, de anderen duiken in de rol van reclamemiddel: een stapel folders bijvoorbeeld.” En dan is het afwachten waar de ondernemer zich het meest tot aangetrokken voelt. Dat stapeltje folders? Dan is het tijd zich de komende tijd te gaan richten op het ontwerpen van een nieuwe folder voor het bedrijf.

Een schop onder je kont

En daarnaast neemt Meima zijn vertwijfelde ondernemers mee op ‘meditatiereis’. Sluit je ogen en waan je in het museum waar Meima de tour verzorgt. Langs wat voor denkbeeldige schilderijen komen zijn cursisten? Waar zouden die symbool voor staan?

Rust. Daar gaat het om. Ontspanning. Niet zo krampachtig haasten, doelen nastreven.

Al geeft Meima toe dat je er soms niet onderuit kunt. “Af en toe moet je gewoon aan het werk. Dingen moeten ook gewoon gedaan worden, áf komen.” Zoals zijn website? Inderdaad. Die gaat gauw online. Morgen, denkt hij. Of overmorgen.