Ikea heeft iets nieuws: een ‘bookbook’

ROTTERDAM - Een reusachtige IKEA catalogus staat op het Schouwburgplein in Rotterdam. Binnenkort valt de nieuwe catalogus bij 5,3 miljoen Nederlandse huishoudens op de deurmat. ANP ROBIN UTRECHT Foto ANP

Hij is gelikt, laadt meteen, heeft een batterij die nooit opraakt en het kan gedeeld worden met iedereen. En nee, het is niet de nieuwe iPhone 6. Het is de catalogus - op papier! - voor 2015 van Ikea. De marketingafdeling van het Zweedse meubelconcern drijft in het nieuwe reclamefilmpje de spot met de overgeproduceerde productpresentaties van Apple.

Het filmpje van Ikea:

En zomaar een filmpje van Apple - dat er verdacht veel op lijkt:

https://www.youtube.com/watch?v=LFYNP40vfmE

Onder leiding van wijlen Steve Jobs zijn de reclamefilmpjes een handelsmerk geworden van het Amerikaanse hightechbedrijf, en een standaard voor het introduceren van nieuwe producten. Tegenwoordig heeft het bedrijf een marketingbudget van meer dan 1 miljard dollar.

De commercials zijn te herkennen aan een aantal vaste ingrediënten. Een witte achtergrond, aanzwellende achtergrondmuziek en meeslepende teksten. Er zijn zelfs cursussen te vinden over hoe je dat nadoet.

Overigens is Ikea niet het eerste bedrijf dat de onmiskenbare stijl van Apple persifleert. Hier zijn een paar andere, al dan niet bestaande, bedrijven die de Zweden voorgingen:

Nagelknippers:

Viagra:

En de Engelse krant The Sun maakte in 2009 een reclame waarop die van Ikea weer heel erg lijkt:

https://www.youtube.com/watch?v=gk2brfbSG2g

Oudere commercials van Apple zijn ook gekopieerd, hier door een koffiebedrijf:

Hier is de originele reclame van Apple:

Ikea zelf ontkomt trouwens ook niet aan persiflages. Hier een recente over de indeling van de winkels: