Grandeur

September is altijd een beetje als januari. Er is aan veel een einde gekomen; het festivalseizoen, de illusie van zomer (qua weer) en het buitenbad van het De Mirandabad is ’s avonds niet meer open, om maar wat te noemen. Ook begint er weer van alles; DWDD, het normale leven in het algemeen, en, blijkbaar ook van start gegaan: de wegwerkzaamheden op de Ceintuurbaan.

Daar kwam ik achter toen ik mijn zoontje naar zijn crèche op de baan in kwestie wilde brengen. Ik hou van wegwerkzaamheden. Ze dwingen je een andere route te kiezen en dat levert bijna altijd vertraging op – de rest had het fruithapje al op toen we eindelijk aankwamen – maar vaak ook mooie nieuwe routes door de stad (over de Reijnier Vinkeleskade fietsen blijkt veel idyllischer!).

Sowieso ben ik niet zo dol op de Ceintuurbaan. Het zou qua breedte de grandeur van een Parijse boulevard kunnen hebben, de verkeersader kunnen zijn van een verliefd kloppend hart tussen Zuid en Oost, maar ik geloof niet dat iemand het gevoel heeft dat je lekker kunt ‘flaneren’ langs de elektronicazaken. Op de Ceintuurbaan is het op de een of andere manier ook altijd een beetje donker en koud. Liefst race je er zo snel mogelijk overheen, maar dat kan nooit, want zowel met de auto als op de fiets moet je er altijd file rijden (zou een tweebaans fietspad niet een prachtoplossing zijn? Met spitsstroken?).

Ik was zomaar even benieuwd hoe lang deze wegwerkzaamheden zouden duren en kwam vrijwel meteen op deze voorlichtingssite van de gemeente Amsterdam terecht: www.amsterdam.nl/ceintuurbaan. Ik vond er niet alleen al behoorlijk rap het antwoord op mijn vraag (2016 is het af, echt), er was nog veel meer: er worden professionele slogans gebruikt om uitleg te geven over het eindresultaat van deze bouwput: ‘Ruimer, veiliger en mooier’, er zijn hippe ‘artist impressions’ van de Ceintuurbrug-in-wording te vinden en er wordt in een trailer een film over de werkzaamheden aangekondigd op een manier die doet vermoeden dat deze binnenkort in alle Pathé cinema’s bij u in de buurt te bezichtigen zal zijn. Ook zijn er meer ‘FAQ’s’ te vinden dan u in uw leven over dit onderwerp kunt stellen, en tot in de kleinste details wordt uiteengezet wat er allemaal precies zal veranderen.

Ik vat het voor het gemak even voor u samen: de brug wordt 3,5 meter breder, krijgt vrijliggende fietspaden en bredere ‘opstelvlakken’ voor het autoverkeer. Geen idee wat dat zijn, opstelvlakken. Parkeerplaatsen? Misschien moet ik even naar de ‘inloopavond renovatie Ceintuurbaan’ op 11 september, zoals in het rood bovenaan de site vermeld wordt. Of, wat ook te overwegen is, de ‘omgevingsmanager Ceintuurbrug’ hier even over raadplegen. Dat staat namelijk ook in grote letters op de site: ‘Vragen? Welkom. Vraag het de omgevingsmanager Ceintuurbrug’. Daarop volgen de tijden van een wekelijks inloopspreekuur, een e-mailadres en het mobiele nummer van omgevingsmanager Ceintuurbrug Hans Groot. Alles om de mondige en klagende Amsterdamse medemens in godsnaam koest te houden.

Op zijn voicemail laat ik een kort bericht achter voor Hans: sterkte.