Google dominant op markt ‘smartwatch’

In Berlijn begint vandaag elektronicabeurs IFA. Fabrikanten hopen op een doorbraak van ‘slimme horloges’ bij het grote publiek.

Wasmachines van Miele op de IFA, de negentigste editie van de grote elektronicabeurs in Berlijn, die vandaag begint. Foto Reuters

Of consumenten er massaal voor zullen vallen is de vraag. Maar als het aan de grote elektronicafabrikanten ligt, wordt de smartwatch, het slimme horloge, het meest populaire cadeau onder de kerstboom.

Asus, LG, Samsung en Sony introduceerden op gadgetbeurs IFA in Berlijn nieuwe horloges. Het Taiwanese Acer werkt ook aan een smartwatch. Het zijn minicomputers met een klein scherm, die dienen als afstandsbediening voor de telefoon (via bluetooth) of als losse fitnessmeter. De horloges zouden de krimpende marges op smartphones kunnen verbeteren; in dat segment dalen de prijzen en zoeken fabrikanten naar nieuwe inkomsten in wearable tech – draagbare gadgets.

De smartwatchmarkt is nog pril en de meeste fabrikanten kiezen ervoor om niet zelf een besturingssysteem voor het horloge te bouwen, in verband met de hoge ontwikkelkosten. Ze sluiten zich daarom massaal aan bij Android Wear, het besturingssysteem dat afgelopen zomer door Google werd voorgesteld. Toen werd ook de ronde Moto 360 getoond. De Android-horloges hebben een aanraakscherm en laten zich aansturen via spraakherkenning. Android heeft 80 procent van de smartphonemarkt en biedt meer dan een miljoen verschillende apps. Die werken echter niet vanzelf op die horloges, daar is speciale extra software voor nodig.

Alleen Samsung kiest voor een eigen besturingsysteem, waarvoor weer aparte apps nodig zijn. Een daarvan is de Gear S smartwatch waarin een aparte simkaart geplaatst kan worden om gesprekken te voeren of internet te gebruiken, ook zonder dat de telefoon in de buurt is. Daarvoor heb je echter wel een telecomaanbieder nodig die een extra simkaart voor hetzelfde telefoonnummer wil verstrekken.

Zwartwit is zuiniger

De schermtechnologie in de horloges is nog niet perfect. Samsung heeft een fraai gebogen scherm dat relatief groot is en in de buitenlucht nogal glimt, LG gebruikt een rond oledscherm (dat ook in de buitenlucht goed afleesbaar is) in de behuizing van een traditioneel horloge. Sony heeft naast een Android Wear-model ook een dunnere Smartband Talk, die met een E-ink-scherm is uitgerust. Zo’n zwartwit beeldscherm, dat ook gebruikt wordt in e-readers (voor boeken), is beter afleesbaar in de zon en vergt minder stroom. Net als bij de Samsungs Gear S kun je met de Smartband Talk gesprekken voeren via de pols. Het nadeel: omstanders kunnen meeluisteren.

Sony en Samsung zijn beide al aan hun derde generatie slimme horloges toe, maar de massale belangstelling van consumenten laat nog op zich wachten. De horloges zien er anno 2014 wel een stuk gelikter uit dan de eerste pogingen – je moet bij die van LG twee keer kijken om te zien of het een smartwatch is. Ook de levensduur van de batterijen is verbeterd: opladen hoeft nu nog maar om de paar dagen.

Het nadeel is dat slimme horloges (prijs: ongeveer 200 tot 300 euro) nog weinig functionaliteit toevoegen aan de smartphones die ze vergezellen. Wel is een afstandsbediening om de pols minder omstreden dan Google Glass, de computerbril die nog altijd op een commerciële introductie wacht.

De techwereld kijkt reikhalzend uit naar Apple, dat vermoedelijk volgende week een iWatch aan zal kondigen als accessoire voor de nieuwe smartphone iPhone 6. Het lijkt er op dat de iWatch niet meteen beschikbaar zal zijn; wellicht wil Apple wachten met de introductie totdat softwareontwikkelaars aantrekkelijke horloge-apps gebouwd hebben. Daar ontbreekt het tot nu toe aan.

Apple houdt zijn eigen presentatie in Californië en is niet vertegenwoordigd op de negentigste editie van de Internationale Funkausstellung (IFA) in Berlijn. De beurs gaat vandaag officieel van start, met als belangrijkste thema’s het slimme huishouden, televisies met extra hoge resolutie (4K) en mobiele gadgets als tablets en smartphones. Door continue prijsdalingen is de de mondiale omzet aan consumentenelektronica vorig jaar met 3 procent gedaald tot 737 miljard euro.