The Three Burials of Melquiades Estrada

Canvas, 22.05-0.05u.

(Tommy Lee Jones, 2005). The Homesman, de indrukwekkende tweede speelfilm van acteur Tommy Lee Jones, draait nog in enkele bioscopen. Hij is te kenschetsen als een feministische western, al moest Jones zelf niets van die kwalificatie hebben. Jones debuteerde in 2005 als regisseur ook al met een western, maar dan eentje die zich in de moderne tijd afspeelt. Hierin wordt Melquiades Estrada, een Mexicaanse immigrant, per ongeluk bij de Mexicaans-Texaanse grens neergeschoten door de wat al te schietgrage nieuwe grenswacht Mike. De zwijgzame, kortaffe Pete Perkins (Jones) wil zijn oude vriend Melquiades een waardige begrafenis geven en zet samen met Mike koers naar Mexico, met op een tweede paard het lichaam van Melquiades. Hier komt de film echt tot leven en begint de strijd van man tegen man, en man en de elementen. Cameraman Chris Menges (The Mission, The Killing Fields) buit de hitte, de ruwheid van de omgeving, de textuur van de rotsen en de armoede in Mexico op grootse wijze uit. Twee mannen op een paard die langzaam door de woestijn rijden, bijna oplossend in de hitte; meer heb je niet nodig voor een pakkend beeld.

André Waardenburg