De economie van een logeerbeer

Nederland, Goes, 7 maart 2013. kind speeld met de flip de logeerbeer. Foto: Evert van Moort / Hollandse Hoogte Foto Hollandse Hoogte

Dit verhaal gaat over een teddybeer. Flip, om precies te zijn. Flip, de logeerbeer.

Klinkt leuk, maar zegt je niets? Dan heb je waarschijnlijk geen jonge kinderen. Heb je die wel, dan is de kans groot dat je Flip kent. En dat hij al eens een weekend op bezoek is geweest. Flip wordt in groep 1 en 2 van de basisschool namelijk veel gebruikt: hij gaat uit school mee met een van de kleuters. En vanmiddag, na de eerste schoolweek in heel Nederland, mag hij weer bij iemand logeren.

Maar waar komt Flip eigenlijk vandaan? En wie verdient er aan de populaire knuffel? Een kijkje in de economie achter een teddybeer.

Flip wie?

“Hallo daar ben ik weer, ik ben Flip de beer! Bij wie mag ik logeren, wie is dat deze keer?”

https://www.youtube.com/watch?v=maALFNaEaIk

Flip is een klassenteddybeer. Ieder weekend gaat hij met een kleuter mee naar huis, die voor Flip mag zorgen. Alle avonturen die hij daarbij beleeft, worden opgeschreven in een dagboek dat na het weekend in de klas wordt voorgelezen.

Eind jaren 90 was Flip voor het eerst op tv, als onderdeel van het programma Koekeloere van de NTR - toen nog Teleac/NOT. Tegenwoordig wordt Koekeloere uitgezonden als onderdeel van SchoolTV. Flip is nog altijd vaste gast.

Hoe populair is Flip?

Behoorlijk. Afgelopen schooljaar keken er wekelijks een kleine 300.000 kinderen naar Koekeloere, blijkt uit de MediaMonitor Basisonderwijs van onderzoeksbureau Duo Market Research. Dat is ongeveer 86 procent van alle leerlingen in groep 1 en 2.

Daar wordt niet iedereen vrolijk van. Uit Brits onderzoek is gebleken dat de knuffel tot nare competitie tussen ouders kan leiden. Want als in het dagboek staat dat Flip vorige week mee mocht naar de bioscoop en de dierentuin, dan kan hij dit weekend natuurlijk niet alleen maar suf thuis op de bank blijven zitten.

Wie verdient er aan Flip?

De NTR zegt sinds de start van Koekeloere in 1999 ongeveer 15.000 Flips aan scholen te hebben verkocht - gemiddeld dus zo’n 1.000 per jaar. Kosten? 32,50 euro per stuk.

Voor dat bedrag heb je dus een Flip die nooit meer weggaat. In theorie dan. De knuffel is momenteel namelijk uitverkocht: de NTR heeft maar een beperkte hoeveelheid laten inkopen. Het is volgens de omroep namelijk niet de bedoeling dat iedereen een eigen Flip gaat bestellen. Het idee achter de logeerbeer is, zo zegt een woordvoerder, dat kinderen leren om hem te delen. En dat is lastig, als Flip overal te krijgen is.

Dat is niet de enige reden: regelgeving is twee. Een publieke omroep als de NTR mag niet zomaar grote hoeveelheden merchandise verkopen. Voor zulke ‘nevenactiviteiten’ is toestemming nodig van het Commissariaat voor de Media. Ook mag de verkoop de omroep geen geld kosten en mogen de aangeboden spullen de bestaande markt niet verstoren. De prijs van Flip moet dus overeenkomen met die van vergelijkbare teddyberen.

Okee, maar wat nou als ik toch een eigen Flip wil?

Dan kun je natuurlijk gewoon een beer laten maken die op Flip lijkt. Volgens een grote Nederlandse importeur van speelgoed - die liever anoniem blijft - kost een vergelijkbare beer in China tussen de 7 en 10 euro per stuk, inclusief transportkosten. Daarvoor moet je dan wel in één keer een flinke container vol bestellen. Zeg ongeveer 1.000 stuks.

Enige probleem: jouw restberen mag je dan niet verkopen als Flip of als ‘logeerbeer’ - die merken zijn in handen van de NTR. Maar goed, dan noem je hem gewoon anders. Jip bijvoorbeeld.