Air France-KLM halveert vrachtvloot van Martinair

Foto ANP

Air France-KLM gaat flink snijden in de vrachtdivisie, ondergebracht bij dochterbedrijf Martinair. Vijf van de tien vrachtvliegtuigen worden afgestoten, zo maakte het bedrijf gisteravond bekend.

In Parijs blijven twee Boeings 777 over, op Schiphol drie Boeings 747 (in KLM-kleuren). Vijf verouderde MD11’s worden in 2015 en 2016 afgestoten. Het gaat hierbij om zogenoemde full freighter-toestellen, volledig bestemd voor vrachtvervoer. Air France-KLM blijft ook vracht vervoeren in passagierstoestellen.

De capaciteit van de vrachtdivisie moet volgens de directie worden teruggebracht, omdat de vraag naar luchtvrachttransport langzamer herstelt dan verwacht. In het tweede kwartaal 2014 werd 106 miljoen euro afgeschreven op vracht. Er is veel concurrentie uit het Verre Oosten, de combinatie van vracht- en passagiersvervoer zorgt voor overcapaciteit. Martinair Cargo gaat zich onder meer richten op vervoer van kunst, medicijnen en dieren. Bloemenvervoer is niet meer winstgevend.

Hoeveel banen verloren gaan is nog niet bekend, maar de bedoeling is alle werknemers elders in het bedrijf onder te brengen. Piloten krijgen mogelijk een baan op de grond. Vliegersvakbond VNV verwijt de directie een gebrek aan visie en is het „absoluut niet eens” met de beslissing.

Martinair, opgericht in 1958, werd eind 2008 overgenomen door Air France-KLM. Eind 2011 werd de laatste passagiersvlucht uitgevoerd.