Tesla investeert vijf miljard in batterijen

Foto AP

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Autofabrikant Tesla - vooral bekend van zijn elektrische sportauto’s - gaat volgens The Wall Street Journal een enorme batterijenfabriek neerzetten in de Amerikaanse staat Nevada. Kosten? Ruim 5 miljard dollar (3,8 miljard euro). In de ‘gigafactory’ moeten 6.500 mensen gaan werken, die jaarlijks 35 gigawatt aan batterijkracht gaan produceren.

De keuze voor Nevada is opvallend omdat de staat niet bekend staat om zijn enorme auto-industrie. De krant schrijft dat de lokale overheid Tesla waarschijnlijk met gunstige vestigingsvoorwaarden heeft weten te lokken. Ook is de nieuwe fabriek relatief dichtbij Fremont in Californië, waar het bedrijf van miljardair Elon Musk een grote assemblagefabriek heeft.

Ruzie om raketten

Over Musk gesproken, die is momenteel in een patentenstrijd verwikkeld met Amazon-baas Jeff Bezos, schrijft Quartz. Inzet: de techniek achter herbruikbare stuwraketten. Daarmee zouden de kosten van ruimtevaart in de toekomst namelijk enorm kunnen worden verlaagd.

SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van Musk, heeft al een aantal succesvolle testlanceringen uitgevoerd met zulke raketten. Probleem is alleen dat concurrent Blue Origin - in handen van Bezos - het patent heeft op de lanceerinstallatie van zo’n raket.

En dus heeft SpaceX nu een rechtszaak aangespannen: het bedrijf stelt dat het idee van zo’n soort raket al heel oud is en dat Blue Origin bovendien geen specifieke technologie heeft gepatenteerd. Mocht de rechter Space X in het ongelijk stellen, dan zou Blue Origin een licentie-fee kunnen gaan eisen van Space X, of het bedrijf zelfs kunnen dwingen te stoppen met verdere ontwikkeling.

Dringen aan het smartwatch-front

Het wordt steeds voller in de wereld van slimme horloges, schrijft The New York Times. In aanloop naar technologiebeurs IFA die morgen in Berlijn van start gaat, introduceerde het Taiwanese Asus zijn eerste smartwatch, de ZenWatch.

Ook Sony had nieuws en kondigde alweer de derde editie van zijn Sony Smartwatch aan. Het nieuwe horloge draait op een speciaal door Google ontworpen besturingssysteem. Vorige week kwamen ook LG en Samsung met nieuwe modellen. Daarmee zijn ze allemaal Apple - dat ook een ‘wearable‘ zou gaan uitbrengen - een stap voor.

Tegelijkertijd zijn de bedrijven volgens de krant afhankelijk van Apple. Volgens analisten hebben de relatief onpopulaire smartwatches namelijk een impuls nodig, een die Apple zou kunnen geven. “We need another iPhone moment.”