Ook westerse beleggers kunnen nu rijk/arm worden met Chinese aandelen

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Westerse beleggers kunnen binnenkort eenvoudiger Chinese aandelen kopen, bericht de Wall Street Journal.

Vanaf oktober kunnen buitenlandse beleggers aandelen kopen van bedrijven op de beurs van Shanghai, via de beurs van Hongkong. Daardoor kunnen Chinese bedrijven meer geld ophalen bij een grotere groep potentiële investeerders, en wordt de Chinese groeimarkt toegankelijker voor westerse beleggers. Francois Perrin van BNP Paribas noemt de beslissing “een game-changer”.

Toch zal investeren in China niet altijd even makkelijk lopen. De beurs van Shanghai is de afgelopen jaren duidelijk achtergebleven bij de wereldwijde aandelenkoersen, en volgens de Wall Street Journal zorgen de soepele Chinese corporate governance regels voor veel onduidelijkheid over de echte gezondheid van een bedrijf.

Samsung presenteert gebogen telefoon

Een paar dagen voordat Apple zijn nieuwe iPhones aan het publiek toont, heeft Samsung de nieuwe versies van zijn Galaxy Note-toestellen gepresenteerd.

Meest opvallende detail: het gebogen led-scherm van de Galaxy Note Edge.

Volgens de Japanse zakenkrant Nikkei Review is het opvallend dat Samsung zijn telefoons gelijktijdig in New York en Beijing presenteerde. Samsung richt zich meer en meer op de Chinese markt, hoewel het daar veel concurrentie ondervindt van lokale smartphonemakers als Xiaomi en Huawei.

Samsung presteert de afgelopen maanden slechter dan voorheen. Als gevolg van teruglopende verkopen daalde de operationele winst het afgelopen kwartaal met 25 procent tot 7,16 miljard dollar. Dat was de derde opeenvolgende winstdaling van het bedrijf uit Zuid-Korea.

Misser van Malaysia Airlines

Malaysia Airlines heeft binnen een dag zijn nieuwe reclamecampagne gecanceld. De reden? De vliegtuigmaatschappij wilde van Australiërs en Nieuw-Zeelanders weten wat er op hun bucket list stond.

De mensen met de origineelste dingen die ze nog wilden doen voor hun dood zouden worden beloond met een iPad of een vliegticket.

Maar gezien de recente rampen met vliegtuigen van Malaysia Airlines – de verdwijning van vlucht MH370 en de vliegramp met de MH17 in Oekraïne – was dat niet zo’n handige reclamecampagne, schrijft The Guardian. Bij de twee rampen kwamen 537 mensen om het leven. Na veel ophef werd kreeg de campagne snel een nieuwe naam.

Sinds de twee rampen loopt het aantal passagiers bij Malaysia Airlines hard terug. Vorige week maakte de vliegtuigmaatschappij bekend 6.000 mensen te moeten ontslaan.