In San Francisco hebben ze voor alles een app

Foto iStock

‘There’s an app for that’ - nergens geldt dat meer dan in San Francisco. Wat Milaan is voor mode, Londen voor de financiële wereld en Amsterdam voor drugs, is San Francisco voor tech en nieuwe apps. Niet alleen omdat alle grote techbedrijven daar gevestigd zijn, ook door alle kleinere start-ups die het proberen te maken. Op de start-up-site AngelList staan in San Francisco meer dan zevenduizend start-ups geregistreerd.

24 uur per dag marihuana

De nieuwste trend onder deze start-ups zijn apps die het leven makkelijker maken. Instant gratification wordt deze trend genoemd. De eerste plek waar deze apps logischerwijs worden uitgeprobeerd, is in de stad zelf. Wat nú in San Francisco bedacht en getest wordt, zal bij succes wereldwijd worden uitgerold. Denk aan kamerverhuursite Airbnb, datingapp Tinder of taxiservice Uber, die in San Francisco begonnen en nu ook in Nederland populair zijn.

Een van de laatste apps uit de instant-gratification-trend is Push for Pizza: met één druk op de knop een pizza laten bezorgen. Of Unwind.me, dat op afroep een professionele masseur met massagetafel laten voorrijden. En Eaze, een bedrijfje dat 24 uur per dag marihuana aan huis bezorgt. Bijzonder spannend voor de inwoners van San Francisco, waar medisch gebruik van marihuana net is gelegaliseerd.

Maar start-ups komen lang niet altijd met een nieuw idee. Als iets aanslaat, zijn er binnen een mum van tijd bedrijfjes die werken aan een net andere of betere versie. “Een goed lopende app is juist een aanmoediging om iets soortgelijks te proberen”, zegt app-ontwikkelaar Stan Rosenthal uit San Francisco. “Dan weet je dat er een markt voor is.”

De oprot-app: 25 dollar voor je parkeerplek

De impuls om alles efficiënter te maken kan ook doorslaan. Washboard kon bijvoorbeeld op de nodige gefronste wenkbrauwen rekenen. Deze start-up levert kwartjes aan huis, voor de machines in de wasserettes. Handig, als het laten ophalen van de was een te dure optie is. Maar echt goedkoop is het nou ook weer niet, want een rolletje kwartjes ter waarde van 10 dollar laten bezorgen kost 15 dollar. Tsja.

De app MonkeyParking leidde zelfs tot grote publieke verontwaardiging. Deze app liet publieke parkeerplaatsen in San Francisco door particulieren verhuren aan de hoogste bieder. Het werd ook wel de ‘oprot-app’ genoemd: als je op de app aangaf dat je geparkeerd stond in een populaire wijk als Mission, boden mensen wel 25 dollar voor je plek. De stad heeft MonkeyParking en twee vergelijkbare apps inmiddels verboden. Want geld verdienen aan publieke middelen, dat mag niet.

Komen al deze apps die het leven makkelijker maken straks ook naar Nederland? Waarschijnlijk niet. De meeste start-ups redden het niet; volgens de Harvard Business School mislukt zelfs drie van de vier. Critici spreken bij de instant gratification-trend van een door investeerders opgeblazen, ‘only in San Francisco’-bubbel, waarbij het koren nog van heel veel kaf gescheiden moet worden.