Belgen hebben wel goesting in NRC

de verkoop Deze krant wordt misschien verkocht aan het Belgische Mediahuis. Wat betekent dat?

Het NRC-logo op het kantoor aan het Rokin in Amsterdam. Foto Imara Angulo Vidal

Investeringsmaatschappij Egeria en het Vlaamse concern Mediahuis, uitgever van de kranten van Corelio en Concentra, gaan exclusief onderhandelen over de overname van NRC Media. Dat hebben zij gisteravond afgesproken. Zo komen mogelijk weer Nederlandse kranten in Belgische handen. Het Vlaamse bedrijf de Persgroep bezit hier vier dagbladen (waaronder de Volkskrant en AD); Mediahuis neemt hoogstwaarschijnlijk ook de twee regionale kranten in Limburg over.

1 Waarom is NRC te koop?

Egeria, de huidige eigenaar van NRC Media, zei al eind 2009 dat het na zes of zeven jaar zou uitstappen. Dat is hoe een investeringsmaatschappij zijn geld verdient. In maart meldde Egeria dat het liet onderzoeken wie NRC zou willen kopen. De Persgroep toonde interesse maar nam eerder dit jaar Wegener over en haakte daarna af in de strijd om NRC. Vorige maand meldde Egeria dat het enkele kandidaat-kopers in de wacht had gezet. De Telegraaf zou 90 miljoen euro willen betalen. Het bedrag waarover Egeria en Mediahuis nu onderhandelen is niet bekend.

2Wat is Mediahuis?

Mediahuis is een van de grootste krantenbedrijven in België. Het bedrijf ontstond medio vorig jaar toen de familiebedrijven Corelio (De Standaard, Het Nieuwsblad) en Concentra (Gazet van Antwerpen, Belang van Limburg) hun kranten samenvoegden. Zo willen zij een steviger vuist maken tegen hun grote concurrent de Persgroep, die in Vlaanderen onder meer Het Laatste Nieuws en De Morgen heeft. Als Mediahuis NRC Media overneemt, gaat die concurrentieslag ook in Nederland plaatsvinden.

„Wij geloven in de kracht van kwaliteitsjournalistiek en sterke nieuwsmerken, zowel op papier als digitaal”, meldt bestuursvoorzitter Gert Ysebaert van Mediahuis in een verklaring. „Wij vinden die visie ook terug bij NRC, dat de voorbije jaren een knap parcours heeft gereden, met een getalenteerde redactie, een efficiënte organisatie en een bezielende hoofdredactie.” Hoofdredacteur Peter Vandermeersch van NRC was lang hoofdredacteur van De Standaard. NRC en De Standaard nemen al jaren kopij van elkaar over.

3Wat gebeurt er nu met het initiatief van de lezers?

De Stichting Lux & Libertas – die de journalistieke belangen van de krant behartigt – was samen met een groep vermogende abonnees een van de partijen die een bod heeft uitgebracht op NRC Media. Daarmee zou de krant in handen komen van de lezers. Egeria heeft het bod begin augustus afgeslagen. Mediahuis staat echter open voor participatie van lezers. De komende tijd wordt onderzocht hoe een financiële deelname van lezers in NRC Media vorm kan krijgen.

4Wat heeft de vorige eigenaar het bedrijf gebracht?

Als de overname door Mediahuis voor het einde van het jaar wordt afgerond is Egeria precies vijf jaar eigenaar geweest van NRC. In die periode is NRC Media een zelfstandig bedrijf geworden, los van de vorige eigenaar PCM en, zeer kort, de Persgroep. Het bedrijf is financieel gezond, zegt de directie: vorig jaar was de omzet 118 miljoen euro en de winst 4,6 miljoen euro, iets minder dan in 2012. Onder Egeria verhuisde NRC naar Amsterdam, ging de krant over op tabloidformaat en introduceerde het nieuwe uitgaves als next op zaterdag, NRC Reader (tablet) en NRC Q (website). Het restaurant aan het Rokin is geen zakelijk succes.

5Gaat de krant nu veranderen?

Een eigenaar bepaalt niet de inhoud van de krant. Anders dan bijvoorbeeld in het concern van de Amerikaanse mediamagnaat Rupert Murdoch belt de eigenaar niet met de hoofdredacteur over de voorpagina of het commentaar. De redactie weet zich beschermd door het redactiestatuut. Het is nog onbekend welke plannen Mediahuis heeft met NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl. In België moeten de titels van Mediahuis op grote schaal kopij delen.