Air France-KLM halveert de vrachtvloot

Foto ANP

Air France-KLM brengt het vrachtvervoer met de helft terug. Van tien vliegtuigen gaat de luchtvaartmaatschappij terug naar vijf, zo werd vandaag bekend. Er wordt vooral gekort op Schiphol, zegt Erik Varwijk, verantwoordelijk voor de cargo, omdat er op luchthaven Charles de Gaulle al flink is bezuinigd.

Hoeveel banen dit gaat kosten is nog niet bekend, maar niemand wordt gedwongen ontslagen, zegt Air France-KLM.

Dochter Martinair, die in 2008 werd overgenomen door het Frans-Nederlandse bedrijf, voert nu het grootste deel van de vrachtvluchten uit. KLM nam toen de passagiersvluchten over, Martinair de vracht. De vrachtvloot bestaat nu uit tien toestellen: vier Boeing 747’s en 6 MD11’s. Vooral de laatste zullen worden afgestoten.

Verouderde vloot

Ouderdom van de vrachtvloot is volgens experts een van de belangrijkste redenen dat het vrachtvliegen te weinig oplevert. De toestellen verbruiken te veel kerosine, en kampen met ongunstige leasecontracten.

Het vrachtvervoer is een zorgenpost voor veel luchtvaartmaatschappijen. Door de crisis is er minder cargo. Bovendien is de concurrentie van koeriers als FedEx en DHL groot, omdat zij echt van deur tot deur vervoer kunnen leveren.