Vrachtvluchten ANA en Lufthansa worden samengevoegd

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

ANA en Lufthansa gaan vanaf volgende lente hun vrachtvervoer services tussen Japan en Europa samen uitvoeren, schrijft Asia Nikkei Review. De luchtvaartbedrijven zullen dezelfde prijzen gaan hanteren en hun gezamenlijke vluchtroutes en schema’s optimaliseren.

ANA is nu, met 17 procent van het marktaandeel, de grootste vrachtvervoerder tussen Japan en Europa. Lufthansa komt met 16 procent op de tweede plaats. De twee zouden samen de vierde vrachtvervoerder van de wereld worden, na giganten als FedEx en UPS.

De maatschappijen hebben al eerder met succes hun passagiersservices tussen Japan en Europa samengevoegd en gaan er daarom vanuit dat ze het groene licht krijgen van het Japanse ministerie van transport voor deze nieuwe fusie. Voor het eerste jaar verwachten ANA en Lufthansa dat hun winst met bijna 10 procent zal toenemen.

Supermarktketen Coles ontslaat werknemers om banen te creëren

De geruchten dat Coles zeshonderd banen zou schrappen bij het hoofdkantoor in Melbourne waren overtrokken. Het gaat maar om 438 banen, meldt ABC. Een schrale troost voor de ontslagen werknemers van de supermarktketen.

Het is volgens de Sydney Morning Herald de grootste sanering sinds de aankoop van concurrent Wesfarmers in 2007. Coles wil het bedrijf efficiënter maken en meer kunnen investeren. Daarvoor moeten veel back office medewerkers, onder andere bij ICT en salarisadministratie, het veld ruimen.

Directeur John Durkan wil de komende jaren meer dan zeventig extra locaties van Coles openen. Daarbij worden waarschijnlijk 8000 banen gecreëerd. Daarnaast wil Durkan net zoals winkelketens in Amerika en Groot-Brittannië leningen, hypotheken en credit cards aan de man gaan brengen in zijn supermarkten. Dat levert naar schatting ook weer zeventig banen op. Zo lijken de 438 ontslagen maar een klein offer in de naam van werkgelegenheid. Hopelijk denken die werknemers die hun spullen mogen pakken er ook zo over.

Niet meer wegdommelen achter het stuur

In slaap vallen achter het stuur is levensgevaarlijk. Daarom heeft Renesas Electronics een nieuw automatisch rijsysteem ontwikkelt dat de auto vanzelf aan de kant van de weg tot stilstand brengt wanneer de chauffeur te lang z’n ogen gesloten houdt, aldus Asia Nikkei Review. Het bedrijf presenteerde dinsdag een prototype van hun systeem tijdens een technologie tentoonstelling in Tokio.

Om de auto zo ver te krijgen om vanzelf aan de kant te gaan, moest Renesas gezichtsherkenningstechnieken en camera’s integreren in het besturingssysteem. Geen simpele taak, het elektronicabedrijf wil in 2016 het rijsysteem op de markt brengen.

Misschien is het ook een idee voor Renesas om eens een kijkje te nemen in de keuken van General Motors. De Amerikaanse autofabrikant werkt aan een voertuig dat oplet of de bestuurder niet stiekem zit te WhatsAppen of te sms’en. Die gecombineerde functies zouden autorijden een stuk veiliger maken.