Voor elk automerk een unieke moer

Koninklijke Nedschroef in Helmond is verkocht aan een bedrijf in Shanghai. Het krijgt zo beter toegang tot China en de rest van Azië – miljoenen auto’s, waarvoor allemaal aparte moeren en bouten nodig zijn.

In de ontvangstruimte van Koninklijke Nedschroef in Helmond hangt een enorme poster van een Porsche Carrera 4S die door een plas water scheurt. „Warmtebestendige Nedschroef M8 moer om het uitlaatsysteem van de Porsche 911 te bevestigen”, staat er. „Porsche and Nedschroef… ahead in performance”.

De poster moet laten zien dat Nedschroef niet zomaar boutjes en moertjes maakt, maar hoogstaande bevestigingsmiddelen voor auto’s waar jongens van dromen.

Afgelopen vrijdag ging de 120 jaar oude bouten- en moerenmaker over in Chinese handen. Shanghai Prime Machine Company (PMC) kocht het bedrijf voor zo’n 325 miljoen euro. Samen zijn PMC en Nedschroef goed voor een omzet van 1 miljard euro, waarvan ruim 600 miljoen euro in bevestigingsmiddelen. Nedschroef houdt zijn hoofdkantoor in Helmond en blijft onder de eigen merknaam produceren. Er werken ruim 1.500 mensen, verspreid over 24 vestigingen in veertien landen.

Algemeen directeur Matthias Hüttenrauch, in 2012 aangesteld met als opdracht Nedschroef buiten Europa te laten groeien, is blij met de overname. „Als onderdeel van PMC liggen er voor ons tal van mogelijkheden in China en de rest van Azië”, zegt hij in zijn kantoor in Helmond.

Verwarmd tot 900 graden

Hüttenrauch: „In China alleen al worden jaarlijks 20 miljoen auto’s geproduceerd. Dat is evenveel als in Europa. En niet alleen door Chinese fabrikanten. Van de 7 miljoen Volkswagens die jaarlijks worden geproduceerd, wordt eenderde in China gemaakt en verkocht. De tijd dat Europese producten naar China werden verscheept, is voorbij.”

Voor PMC is de koop van Nedschroef interessant, omdat het daarmee specialistische kennis van bevestigingsmiddelen in de auto-industrie binnenhaalt, én relaties met de betere Europese autoproducenten, aldus directeur Zhiyan Zhou in een persverklaring. Nedschroef levert immers aan fabrikanten, van Mercedes en Audi tot Skoda en Volvo. PMC is onderdeel van de Shanghai Electronic Group Corporation; het aandeel staat genoteerd aan de beurs in Hongkong.

De productielocatie van Nedschroef in Helmond is zes hectare groot en ligt midden in de stad. Per dag komen 25 volle vrachtwagens hier staaldraad voor de productie van bouten en moeren brengen.

In de enorme productiehal trilt de vloer van het geweld waarmee dertien stuikmachines het staaldraad 24 uur per dag onafgebroken bewerken. Eerst knippen ze het staaldraad af, daarna slaan ze het in vier stappen in de juiste vorm. Ze druipen van de olie, zodat ze niet verbranden.

Als bouten en moeren de goede vorm hebben, gaan ze naar de nabewerking. Nabewerker Marcus Renwarin (51) laat zien wat hij doet. „Ik knijp de moer met deze machine bijvoorbeeld ovaal, zodat hij onmogelijk meer los kan trillen. Kijk, en deze bouten heb ik van schroefdraad voorzien. Het is afwisselend werk.” Hij werkt al dertig jaar in ploegendiensten bij Nedschroef. En zo zijn er veel mensen die bijna hun hele leven bij het bedrijf werken. Ook vaders en zonen. „We hebben heel wat jubilea.”

Na de nabewerking zorgt de harderij, een soort ovenstraat, dat bevestigingsonderdelen precies zo sterk en flexibel worden als de klant wil. Eerst worden ze verwarmd tot maximaal 900 graden. Daarna worden ze in een oliebad gekoeld en opnieuw verwarmd. Ten slotte krijgen alle bevestigingsmiddelen een beschermende coating. Elke autofabrikant heeft specifieke wensen over het materiaal en de hardheid hiervan.

Tijdens een rondleiding wordt duidelijk dat autoproducenten net diva’s zijn. Ja, één universele manier om een zijspiegeltje te bevestigen zou inderdaad efficiënt zijn, maar dat is niet wat ze willen. Ze bedenken elk hun unieke manier om dat spiegeltje vast te maken. Ze willen bevestigingsmaterialen die alleen bij de esthetiek van hún auto’s passen. Zelfs in de manier waarop hun bevestigingsmaterialen verpakt worden, willen ze zich onderscheiden. Zo zijn de kratten van schroeven en moeren voor BMW van paars kunststof en de kratten voor de Scandinavische vrachtwagenbouwer Scania van hout met groene wanden.

Deskundig in machinebouw

In het achterste deel van de fabriekshal worden de bouten en moeren gecontroleerd, gesorteerd en verpakt. Met name die controle is van het grootste belang voor Nedschroef. Een bout is maar een klein onderdeeltje in de auto. Maar als die het begeeft kan dat grote gevolgen hebben. En dat kan weer tot grote claims leiden.

De kracht van Nedschroef ligt in het feit dat het bedrijf van oudsher niet alleen bouten en moeren vervaardigt, maar ook de machines om die mee te maken, zegt directeur Hüttenrauch. „Als wij klanten beloven dat we iets kunnen maken, hebben ze groot vertrouwen in onze deskundigheid in machinebouw.” De onderdelen ‘bevestigingsmaterialen’ en ‘machines’ zijn ondergebracht in verschillende divisies. Ook concurrerende producenten van bevestigingsmiddelen kunnen machines kopen bij Nedschroefs machinedivisie.

„De laatste Van Thiel die in ons bedrijf werkt, is één van onze allerbeste machineontwikkelaars”, zegt Hüttenrauch. Nedschroef begon in 1894 toen Hendrik van Thiel in Helmond een bedrijf begon dat zich specialiseerde in klinknagels voor de scheepsbouw. Begin twintigste eeuw richtte het bedrijf zich steeds meer op bevestigingsmaterialen voor de spoorwegen en vanaf de jaren 70 kwam de nadruk op auto-industrie te liggen.

Tot 1987 werd het bedrijf geleid door de familie Van Thiel. Door opvolgingsproblemen en een tegenzittende economie koos de familie ervoor het bedrijf naar de Amsterdamse beurs te brengen. Hierna volgde een periode van groei. Tal van bedrijven werden opgekocht, onder andere in Duitsland en Spanje.

In 2007 maakten twee grote investeringsmaatschappijen, Gilde Buy Out Partners en Parcom Capital, een einde aan de beursnotering. Ze kochten Nedschroef voor 258 miljoen euro. Hun ambitie werd om Nedschroef niet alleen de Europese markt te laten domineren als het gaat om bevestigingsmaterialen voor de auto-industrie, maar wereldwijd te opereren.

Nedschroef opende een kantoor en een productiebedrijf in China en een kantoor in de VS. En het specialiseerde zich in een nieuwe tak: bevestigingsmiddelen voor vliegtuigen. „Een groeimarkt”, zegt Hüttenrauch. „Op dit moment staan in de orderboeken 20.000 tot 30.000 vliegtuigen die pas over tien jaar klaar zijn.”

Windmolens

Nedschroefs aandeelhouders wilden het concern na een jaar of vier verkopen, maar door de crisis dook de omzet van 482 miljoen euro in 2008 naar 349 miljoen in 2009. Vanaf 2011 stabiliseerde de omzet rond 500 miljoen, dit jaar wordt ruim 550 miljoen verwacht.

Hüttenrauch: „De tijd was nu rijp voor verkoop. Het past in de strategie om wereldwijd te groeien in de auto-industrie. En ook bij onze wens bevestigingsmiddelen te maken voor bijvoorbeeld de windmolenproductie en de vliegtuigindustrie in China.”