Verbod voor UberPOP in zijn grootste Europese markt

Ook Duitsland probeert taxidienst UberPOP nu af te stoppen. Het faciliteren van vergunningsloze ritjes is illegaal, oordeelde de rechter gisteren

Overal waar Uber komt zoekt de taxidienst de grenzen van de wet op. Nu krijgt het omstreden bedrijf voor het eerst een nationaal verbod voor de kiezen. In heel Duitsland, zijn grootste Europese markt, is de populaire dienst UberPOP voorlopig verboden. Eerdere verboden troffen alleen chauffeurs die via UberPOP illegale ritjes uitvoeren.

Zonder een officiële vergunning mag het bedrijf geen taxiritten meer faciliteren, heeft een rechtbank in Frankfurt besloten. Het bedrijf riskeert een boete van een kwart miljoen euro zolang het doorgaat met het aanbieden van de app UberPOP, waarmee iedere particulier zonder taxivergunning klanten kan rondrijden. De uitspraak heeft geen betrekking op UberBLACK, dat professionele chauffeurs mét taxivergunning met passagiers in contact brengt.

Uber trekt zich weinig aan van de uitspraak. „Je kunt geen rem zetten op vooruitgang”, reageerde het bedrijf. Het verzekerde de Duitse klanten: „Uber gaat door met zijn activiteiten – en blijft zijn diensten aanbieden via de app – in heel Duitsland.” Uber is van plan tegen de beslissing in beroep te gaan.

In zo ongeveer alle steden waar UberPOP werd geïntroduceerd staat de dienst op gespannen voet met de lokale regelgeving. Zo kregen de afgelopen maanden tientallen Australische UberPOP-chauffeurs boetes van duizenden euro’s voor het uitvoeren van illegale taxidiensten. In Brussel worden met enige regelmaat auto’s van UberPOP-chauffeurs in beslag genomen. En in Hamburg en Berlijn lopen rechtszaken tegen de dienst.

Oneerlijk concurrentievoordeel

Brancheorganisaties redeneren dat Ubers licentieloze amateurchauffeurs, zogenoemde ‘snorders’, een oneerlijk concurrentievoordeel hebben. In veel landen moeten taxibestuurders immers duizenden euro’s investeren om zo'n vergunning te bemachtigen. In juni staakten taxichauffeurs in Madrid, Milaan, Berlijn, Parijs en Londen een etmaal uit protest tegen de app. Bovendien zijn er zorgen over de veiligheid van klanten, want de vakbekwaamheid van snorders is zonder diploma of vergunning niet gegarandeerd.

Het verweer van Uber is steevast: wij zijn geen taxi- of vervoersbedrijf, maar brengen slechts „chauffeurs en reizigers met elkaar in contact”. Of die chauffeurs de lokale regels overtreden, daar brandt Uber zijn vingers niet aan. Dat maakt de uitspraak van de rechtbank in Frankfurt zo bijzonder: het faciliteren van vergunningsloze ritjes wordt nu beboet.

Ook in Nederland zijn UberPOP-chauffeurs officieel in overtreding. De snorders riskeren een boete van 4.200 euro. Een ritje met UberPOP, vaak de helft goedkoper dan met een gewone taxi, kan voorlopig alleen in Amsterdam.

Ondanks de juridische gevechten heeft Uber veel medestanders. Eurocommissaris Neelie Kroes (Telecom) reageerde „woest” toen de Belgische rechter Uber in Brussel in de ban deed. ‘Hier wordt een taxikartel beschermd’, schreef ze.

UberPOP moet een kans krijgen

Bestuursrechtadvocaat Boris Kocken vindt dat UberPOP „de kans moet krijgen zichzelf te bewijzen als veilige vervoersdienst”.

Taxivergunningen zijn vooral in het leven geroepen om passagiers te beschermen en de verkeersveiligheid te waarborgen. „Komen deze zaken door UberPOP nu in het gedrang?” UberPOP stelt nogal wat eisen aan zijn chauffeurs: ze moeten minimaal 21 jaar zijn, een interne training volgen, een Verklaring Omtrent het Gedrag afgeven en een verzekerde en gekeurde vierdeursauto bezitten die niet ouder is dan 2005.

Bovendien beoordelen klanten elke chauffeur, waardoor slechte chauffeurs minder ritten krijgen. „Het is uiteindelijk een politieke vraag of de huidige wetgeving wel genoeg rekening houdt met nieuwe ontwikkelingen in de sector.”

Ondanks de vele rechtszaken, protesten en verboden tegen het bedrijf is Uber overal waar het begon nog steeds actief.