Taxi delen, een goed idee. Of juist irritant?

Foto ANP

Terwijl je in de taxi zit, stopt de chauffeur om nóg een klant op te pikken. Een gewone taxichauffeur zou er niet aan denken, maar agressief en innovatief opererende taxi-startups als het Amerikaanse Uber experimenteren al met ride sharing.

Nu komt er steun uit onverwachte hoek. Volgens netwerkonderzoeker Steven Strogatz van de Amerikaanse Cornell-universiteit en collega’s kunnen de besparingen oplopen tot 32 procent minder gereden kilometers, en dus ook minder kosten, files, luchtvervuiling en ongelukken.

Waar anders dan Manhattan?

In Proceedings of the National Academy of Sciences beschrijven zij hun algoritme voor een deeltaxidienst, gebaseerd op gegevens over meer dan 150 miljoen taxiritten, uitgevoerd door 13.586 taxi’s in het taxi-oord bij uitstek: Manhattan, New York.

Volgens deze rekenexercitie, dat de gemiddelde ‘deelbaarheid’ van al deze ritten uitrekent, zijn besparingen van eenderde haalbaar. De klant moet wel bereid zijn om vijf minuten langer onderweg te zijn, en om één minuut langer te wachten op de taxi. In ruil daarvoor kan het tarief omlaag.

Ook voor steden met een lagere taxidichtheid dan New York lijken vergelijkbare besparingen haalbaar. Maar het delen van de taxi met meer dan twee passagiers heeft geen zin: de extra wachttijd weegt niet op tegen de opbrengsten.

Internet-taxibedrijf Uber werkt al aan zo’n dubbele rit-model, zegt manager Niek van Leeuwen van Uber Amsterdam. “In Silicon Valley loopt nu UberPool, waarbij taxiritten langs een route gedeeld kunnen worden.”

40 procent korting

Uber-klanten kunnen aangeven of ze bereid zijn onderweg hun taxi te delen, en krijgen daarvoor 40 procent korting op de normale Uber-prijs. Ook als er uiteindelijk toch niemand meerijdt. Of, en wanneer UberPool naar Nederland komt, is nog niet zeker. “Maar de Randstad heeft er mogelijk genoeg ritten voor.”

Strogatz en collega’s maken zich nog wel wat zorgen over de sociale acceptatie. Is een taxideler, sprekend of juist zwijgend, niet uiterst irritant? Misschien moeten taxi’s afzonderlijke compartimenten krijgen.

Maar Uber maakt er op zijn website juist een ‘dapper sociaal experiment’ van.

“Moeten taxidelers met elkaar praten? Wanneer is het cool en wanneer is dat, well, annoying?”