Nooit meer met maandverband bij de kassa

Elke week belicht nrc.next een start-up met potentie. Deze week: tampons op bestelling.

Bedrijf: TamPost Oprichter: Katja Kortenbroek (42) Medewerkers: 2

Wat is het idee?

’s Avonds laat, alle badkamerkastjes overhoop en nergens een tampon te bekennen. Speciaal voor deze situatie is de start-up TamPost bedacht: een abonnementsservice die zorgt dat tampons, maandverband en inlegkruisjes zo’n vijf dagen voor je menstruatie op je deurmat vallen.

Hoe werkt het?

Via de website kies je hoeveel je per menstruatie denkt nodig te hebben en welke merken je gebruikt. Daarna vul je in op welke data je menstruatie begint en krijg je elke maand automatisch een discreet pakketje thuisgestuurd.

Kun je dat niet zelf in winkel kopen?

Jawel, en dan ben je ook goedkoper uit. TamPost is dus echt bedacht voor de vrouwen (of mannen) die er een afkeer van hebben om met een pak maandverband bij de kassa te staan. Of voor warhoofden die elke maand opnieuw vergeten spullen in huis te halen.

Wat is het verdienmodel?

De pakketten zijn te koop vanaf 8,19 euro voor een lichte, 9,99 euro voor een gemiddelde en 11,79 euro voor een langdurige menstruatie. De benodigde hoeveelheid is precies afgeteld, dus je bent sowieso flink wat duurder uit dan wanneer je zelf een voorraad in de winkel inslaat. TamPost verdient aan het verschil in prijs.

Bestond dit niet al?

Je kunt steeds meer aan huis laten bezorgen, maar een dienst die zich enkel op de menstruatiecyclus richt bestond nog niet.

Wat zijn de plannen?

Ze zijn anderhalve week geleden begonnen en hebben tot nu toe tien abonnementen afgesloten. Maar om de klantenkring te doen groeien zijn ze aan het nadenken over cadeautjes erbij, zoals chocolade, pijnstillers of zakjes thee.