Is er een project af dan gaan de discoballen aan

Chocolademaker Tony’s Chocolonely is uitgeroepen tot beste kleine werkgever. Er is altijd reden voor een feestje.

illustratie Aart-Jan Venema

Er is verjaardagstaart bij Tony’s Chocolonely. Kokos-chocoladebrownies, omdat de jarige zo dol is op Bounty, vertelt sales manager en bakster van de brownies Eva Gouwens. Bij Tony’s Chocolonely is het traditie dat de laatste jarige een taart bakt voor de volgende jarige. En zo zijn er wel meer tradities die de twintig medewerkers zo goed bevallen dat Tony’s Chocolonely dit jaar is verkozen tot beste kleine werkgever in de verkiezing van Great Place to Work.

Toen ze onlangs voor het eerst in hun geschiedenis niet vanuit hun netwerk iemand aannamen, maar een vacature online zetten, kregen ze 350 reacties. Veel knutselwerken met chocolade, elke dag stond er wel iemand met een bouwwerk voor de deur bij het kantoor in de Westergasfabriek in Amsterdam.

Daar passen ze nog maar net in met twintig medewerkers. Op de bovenverdieping is het krap, tussen alle bureaus is er ook nog een chocoladekeuken waar smaken worden bedacht en waar wordt vergaderd. Beneden staan een minipingpongtafel, een tafelvoetbalspel, een lunch/vergadertafel en repen Tony’s Chocolonely die medewerkers gratis mee mogen nemen.

Meestal zijn het ICT-bedrijven die goed scoren in de lijstjes met ‘beste werkgever’, omdat ze hun personeel in de watten leggen. Waarom doet Tony’s Chocolonely het zo goed? Vijf verklaringen:

1. Ze houden van een feestje

De secundaire arbeidsvoorwaarden bij Tony’s Chocolonely zijn in één woord fantastisch. Iedere mogelijkheid om iets te vieren wordt met beide handen aangegrepen. Als er iets af is gaan de discoballen aan. Wie gaat trouwen krijgt een bruidstaart, en er is een babybonus (1.000 euro netto, gestort op de rekening van de kleine Tony). De medewerker van het kwartaal wint de Tony’s Award en mag op kosten van het bedrijf uit eten. Er wordt voor gewaakt dat de werknemers niet uit hun bureaustoel groeien. De werkgever betaalt mee aan de hardloopschoenen van het personeel. Samen lopen ze de Dam tot Damloop en er is een gezamenlijke skivakantie.

2. De werknemers zijn heel trots

Bij Tony’s Chocolonely wordt van de werknemers verwacht dat ze goed op de hoogte zijn van het bedrijf. Ze kennen het productieproces van de chocolade, denken mee over het bedrijfsplan en worden erg warm van hun eigen merk. Eva Gouwens: „Het gaat onder je huid zitten als je weet wat er speelt. We geloven echt in onze missie en dat werkt besmettelijk.” Met trots vertellen ze over hun werk op een verjaardag.

3. Ze werken graag op kantoor

Er wordt hard gewerkt, zeggen ze. Niet noodzakelijk van negen tot vijf en ook is er geen norse baas als je liever een dag thuiswerkt. Toch zeggen ze het zo goed met elkaar te kunnen vinden dat ze graag op kantoor werken. Omdat ze goed van elkaar weten wat ze doen kunnen ze het werk van elkaar overnemen als iemand op vakantie gaat. Elke week praten de medewerkers met hun baas over het werk, waarbij ook persoonlijke grieven mogen worden geuit. En komt er een nieuwe manager, dan mogen de medewerkers ook een sollicitatiegesprek houden met de kandidaten.

4. Vergeet de chocolade niet

Het ligt er bij Tony’s Chocolonely voor het grijpen, al is het niet de bedoeling dat je de auto vol laadt en de hele buurt blij maakt. De chocola is bedoeld voor eigen gebruik en om uit te delen aan klanten en bezoekers. Je kunt er niet werken als je niet van chocolade houdt. En van chocolade worden, volgens niet altijd even betrouwbare onderzoekjes, mensen gelukkig.

5. Betekenis belangrijker dan het geld

Dan zullen ze er ook goed verdienen? Dat valt wél tegen. Gelukkig, het leek al te mooi om waar te zijn. Werknemers zeggen meer te kunnen verdienen bij de concurrent of bij andere bedrijven in dezelfde functie. Sales manager Eva Gouwens: „We verdienen hier heus niet slecht, maar in mijn vorige baan verdiende ik meer. De waardering voor het werk en de bijdrage die ik kon leveren waren voor mij belangrijker dan het geld.”