Gezellig: met je vrienden naar een virtuele voetbalwedstrijd

Foto AFP / Odd Andersen

Wie wil er graag ontsnappen uit de werkelijkheid? Virtual reality (VR) wordt een stuk realistischer nu de Zuid-Koreaanse elektronicafabrikant Samsung een VR-bril gaat verkopen die een telefoon verandert in een driedimensionale wereld. De Gear VR, deze week getoond op gadgetbeurs IFA in Berlijn, is een houder voor smartphones. Je klikt de telefoon in de houder en twee lenzen veranderen het telefoonscherm in een 3D-wereld, waarmee je als toeschouwer zelf onderdeel wordt van films, tv’s en games.

De techwereld heeft de smaak te pakken van virtual reality; Facebook nam dit jaar VR-pionier Oculus over dat een eigen VR-headset ontwikkelt. Oculus werkt ook met Samsung aan de Gear VR. Google toonde eerder dit jaar al een - gratis - kartonnen houder die een smartphone verandert in een virtual reality-bril. Aan de Gear VR hangt wel een prijskaartje; de houder gaat 199 euro kosten en werkt alleen in combinatie met de nieuwe Samsung Note 4 telefoon (à 799 euro), die een 5,7 inch scherm met hoge resolutie heeft.

Niet perfect, wel wow

Virtual reality wordt al langer toegepast in laboratoria en helmen voor gamers, maar de apparatuur was nog te log en te duur voor de consumentenmarkt. Nu zitten alle basisingrediënten in een telefoon: een hogeresolutiescherm, krachtige grafische processors en chips die bewegingen van je hoofd snel omzetten in het juiste beeld. Uit een eerste test met de Gear VR blijkt dat de resolutie nog niet helemaal perfect is: je ziet nog altijd losse pixels en het scherpstellen gaat wat stroef. Maar het wow-effect heeft er niet onder te lijden: je gaat over naar een andere wereld en vergeet even dat je op een stoel zit, in de huiskamer of op een drukke beursvloer.

Op het podium bij Coldplay

Gaming is de gedoodverfde toepassing voor virtual reality (je kunt helemaal opgaan in een 3D-wereld) maar volgens de liefhebbers kan VR ook een nieuw mediaformaat worden. De 3D-tv werd geen succes in de huiskamer: de diepte-ervaring haalt het niet bij een grote bioscoop. Maar de VR-bril heeft geen fysieke beperkingen omdat de kijker volledig omringd wordt door het beeld .

Je zou zo sportwedstrijden en live-concerten interactief kunnen beleven. Een van de demo’s van de Gear VR is een concert van Coldplay, gefilmd door een 360 graden-camera. Terwijl je je hoofd beweegt kijk je naar de muzikanten, het publiek, en ziet in je ooghoeken een confettikanon ontploffen.
Het is de bedoeling dat VR-video’s meerdere camerastandpunten krijgen; de gebruiker kiest ervoor om naast de drummer te gaan zitten, of naast de geluidsman. Heen en weer lopen met de bril op je hoofd heeft geen effect in de virtuele ruimte - je zou kunnen struikelen over de salontafel of het bankstel in de werkelijke wereld. Je kunt dus alleen je hoofd bewegen, bewegingen van het lichaam worden niet waargenomen.

VR met virtuele vrienden

Een van de mogelijke toepassingen is live-televisie: je kunt met een VR-bril virtueel aanwezig kunnen zijn bij een sportwedstrijd: “Stel je voor dat je de WK voetbal zo vanaf de tribune volgt”, zegt een ontwikkelaar die videomateriaal levert aan Oculus en Samsung. Het geluid wordt ook in 3D vastgelegd en past zich aan aan je blikveld.

Je zou in een concertzaal of op een sporttribune kunt afspreken met vrienden die hetzelfde evenement virtueel bezoeken; ze worden vertegenwoordigd door avatars en je kunt met ze praten over de wedstrijd of het concert. Dat sociale aspect is interessant voor Facebook.

Telefoon als meetlat

Samsung toonde in Berlijn ook nog de Note Edge, met een extra stukje scherm aan de zijkant waarop je apps kunt tonen, zonder dat dat in de weg zit van je hoofdscherm. Je kunt het extra schermpje, nog geen centimeter breed, gebruiken voor notificaties of als wekker en meetlat. Het afgeronde scherm is een technisch hoogstandje, maar het blijft de vraag of consumenten daar op zitten te wachten. In Nederland zal de Note Edge niet te koop zijn.

Meer over de IFA deze week in NRC.