Dat worden hele dure ritjes voor Uber

In Duitsland is taxidienst UberPOP de pas afgesneden. Het faciliteren van ritten door chauffeurs zonder vergunning is illegaal, heeft de rechter bepaald.

Protest van Berlijnse taxichauffeurs tegen Uber, afgelopen juni. De UberPOP-dienst is gisteren in Duitsland verboden. Foto EPA

Overal waar Uber komt zoekt de taxidienst de grenzen van de wet op. Nu krijgt het omstreden bedrijf een eerste nationaal verbod. In Duitsland, zijn grootste Europese markt, is de populaire dienst UberPOP voorlopig verboden. Eerdere verboden betroffen alleen chauffeurs die illegale ritten reden via UberPOP, de service waarmee iedere particulier klanten kan rondrijden. Zonder vergunning mag het bedrijf geen ritten meer faciliteren, heeft een rechtbank in Frankfurt besloten. Uber riskeert een boete van een kwart miljoen euro zolang het doorgaat met het aanbieden van UberPOP.

Eerder ontstond onduidelijkheid over het vonnis, waarin wordt gesproken over een verbod op Uber „en/of” UberPOP. Gistermiddag verklaarde een woordvoerder van de rechtbank in Frankfurt dat de uitspraak geen betrekking heeft op UberBLACK, het onderdeel van Uber dat professionele chauffeurs mét taxivergunning aan passagiers koppelt.

Uber trekt zich weinig aan van de uitspraak. „Je kunt geen rem zetten op vooruitgang”, reageerde het bedrijf. Het verzekerde de Duitse klanten: „Uber gaat door met zijn activiteiten – en blijft zijn diensten aanbieden via de app – in heel Duitsland.” Het bedrijf uit San Francisco, dat bij een investeringsronde in juni dit jaar een waardering kreeg van 18,2 miljard dollar (13,8 miljard euro), is van plan tegen de beslissing in beroep te gaan.

UberPOP staat in zo ongeveer alle steden waar de dienst actief is, op gespannen voet met de lokale regels. Zo kregen de afgelopen maanden tientallen Australische UberPOP-chauffeurs boetes van duizenden euro’s voor het rijden van illegale taxidiensten. In Brussel worden met enige regelmaat auto’s van UberPOP-chauffeurs in beslag genomen. En in Hamburg en Berlijn lopen rechtszaken tegen de taxiservice.

Oneerlijk concurrentievoordeel

Brancheorganisaties redeneren dat Ubers amateurchauffeurs, zogenoemde ‘snorders’, een oneerlijk concurrentievoordeel hebben. In veel landen moeten taxibestuurders duizenden euro’s investeren om een vergunning te bemachtigen. In juni staakten taxichauffeurs in Madrid, Milaan, Berlijn, Parijs en Londen een etmaal uit protest tegen de app. Bovendien zijn er zorgen over de veiligheid van klanten van chauffeurs zonder diploma of vergunning.

Het verweer van Uber is steevast: wij zijn geen taxi- of vervoersbedrijf, maar brengen slechts „chauffeurs en reizigers met elkaar in contact”. Of die chauffeurs de lokale regels overtreden, daar laat Uber zich niet over uit. Dat maakt de uitspraak van de rechtbank in Frankfurt zo bijzonder: het faciliteren van vergunningsloze ritjes wordt nu beboet.

Kans krijgen

Ook in Nederland zijn UberPOP-chauffeurs officieel in overtreding. De snorders riskeren een boete van 4.200 euro. Een ritje met UberPOP, vaak de helft goedkoper dan met een gewone taxi, kan voorlopig alleen in Amsterdam.

Ondanks de juridische gevechten heeft Uber veel medestanders. Eurocommissaris Neelie Kroes (Telecom) was „woest” toen de Belgische rechter Uber in Brussel in de ban deed. „Hier wordt een taxikartel beschermd”, schreef ze.

Bestuursrechtadvocaat Boris Kocken vindt dat UberPOP „de kans moet krijgen zichzelf te bewijzen als veilige vervoersdienst”. Taxivergunningen zijn vooral in het leven geroepen om passagiers te beschermen en de verkeersveiligheid te waarborgen. „Komen deze zaken door UberPOP nu in het gedrang? Dat lijkt me niet want Uber stelt strenge eisen aan zijn chauffeurs.” Zo moeten UberPOP-chauffeurs minimaal 21 jaar zijn, een interne training volgen, een Verklaring Omtrent het Gedrag afgeven en een verzekerde en gekeurde vierdeursauto bezitten die niet ouder is dan 2005.

Bovendien beoordelen klanten elke chauffeur, waardoor slechte chauffeurs minder ritten krijgen. „Het is uiteindelijk een politieke vraag of de huidige wetgeving wel genoeg rekening houdt met nieuwe ontwikkelingen in de sector”, aldus Kocken.

Dit najaar wordt de Nederlandse taxiwetgeving geëvalueerd. Minister Kamp van Economische Zaken (VVD) heeft deze zomer laten weten bereid te zijn „waar dat nodig is” beleid en regels ten gunste van Uber te herzien.