Lowcarb-dieet is gezonder en werkt beter dan lowfat

Mensen vermageren beter op een dieet met weinig brood, aardappelen, pasta, rijst, koekjes en suiker dan op een dieet met weinig vet. Zo’n lowcarb-dieet is ook goed voor het hart. Dat blijkt uit een gisteren gepubliceerd Amerikaans onderzoek in de Annals of Internal Medicine.

Wie lowcarb eet, laat zetmeel en suiker (koolhydraten) staan. Er komen dan relatief meer calorieën uit vet en eiwit binnen. Vet stond lang in een kwaad daglicht. Maar vet mag weer, als het zoveel mogelijk onverzadigd vet is.

In deze nieuwe, grote en langdurige studie wint de koolhydraatbeperking duidelijk. Van de bijna 150 deelnemers (gemiddeld bijna 100 kilo) ging de helft op dieet door vet uit hun voeding weg te laten. De andere helft reduceerde de koolhydraten. Eerst wekelijks en tenslotte om de maand kregen de deelnemers eetadviezen en een motiverend gesprek. Na een jaar waren de vetweglaters gemiddeld 1,8 kilo lichter. De mensen die lowcarb aten vielen 5,3 kilo af.

Lowcarb was in deze aanpak ook echt weinig. De lowcarb-eters hadden het advies om minder dan 40 gram koolhydraten per dag te eten (ruwweg de totale hoeveel in 1 boterham, 1 appel en 1 banaan samen). Dat was flink veel minder dan wat ze gewend waren voordat ze gingen afvallen: gemiddeld ruim 240 gram. Het lukte maar enkele van de 75 lowcarb-diëters om de 40 gram te halen. Gemiddeld kwamen ze tot ruim 90 gram.

In de aanbevolen 40 gram zit ongeveer 10 procent van de dagelijkse hoeveelheid energie. De Nederlandse Gezondheidsraad adviseert niet-diëtende mensen om 40 tot 70 procent van de caloriebehoefte uit koolhydraten te halen.