Taxi-app Uber voorlopig in heel Duitsland in de ban

Een Duitse rechter heeft de taxi-app Uber verboden tot de rechtszaak die de Duitse taxibranche heeft aangespannen is afgerond.

De omstreden taxi-app Uber is voorlopig in heel Duitsland verboden, heeft een rechtbank in Frankfurt beslist. Het tijdelijke verbod is geldig tot een door de Duitse koepelorganisatie van taxicentrales aangespannen rechtszaak is afgerond.

Zolang Uber niet voldoet aan Duitse transportrichtlijnen, riskeert de dienst een boete van 250.000 euro per rit. Uber trekt zich daar evenwel niets van aan. Het bedrijf blijft haar diensten in Duitsland aanbieden en is van plan tegen de beslissing in beroep te gaan.

In Duitsland woedt een verhitte juridische strijd tegen de taxidienst. Vorige maand nog werd Uber verboden in Berlijn. Volgens de rechtbank van de Duitse hoofdstad zijn passagiers onvoldoende verzekerd als ze meerijden met chauffeurs zonder taxivergunning. Eerder moest Uber om dezelfde reden al zijn activiteiten in Hamburg staken. De reactie van Uber is steeds hetzelfde: ritten blijven aanbieden en de beslissing aanvechten in de rechtbank. In Hamburg leidde een hoger beroep van Uber uiteindelijk tot het opnieuw toestaan van de dienst.

Uber is een app die chauffeurs en passagiers met elkaar in contact brengt, buiten taxicentrales om. De app wordt inmiddels door miljoenen mensen in meer dan honderd steden in de wereld gebruikt, waaronder Rotterdam, Amsterdam en Den Haag. Uber leidt wereldwijd tot verzet van de taxibranche, die de dienst beschuldigt van ‘oneerlijke concurrentie’: Uber is gemiddeld 10 procent goedkoper dan reguliere taxidiensten. In juni staakten taxichauffeurs in Madrid, Milaan, Berlijn, Parijs en Londen een etmaal uit protest tegen de app.

In Nederland geldt geen verbod op Uber, maar wel op de dienst UberPOP, waarbij particulieren met hun eigen auto klanten tegen betaling kunnen vervoeren. UberPOP-chauffeurs hebben geen diploma of taxivergunning, zoals bij personenvervoer wettelijk is vereist. Ze moeten minimaal 21 jaar zijn, een interne training volgen en een verzekerde en gekeurde vierdeursauto bezitten die niet ouder is dan 2005. De particuliere chauffeur riskeren een boete van 4.200 euro. Een ritje met UberPOP, vaak de helft goedkoper dan met een gewone taxi, kan voorlopig alleen in Amsterdam. Uber wil de dienst binnenkort introduceren in Rotterdam en Den Haag.

Overal waar Uber van start gaat, zoekt het bedrijf uit San Francisco de mazen van de wet op. Toch werd de dienst tot nu toe nog maar in twee steden verboden, het Australische Brisbane en Brussel. Vaak is onduidelijk welke wet- en regelgeving op de dienst van toepassing zijn. Naar eigen zeggen is Uber geen taxi- of vervoersbedrijf, maar brengt het slechts „chauffeurs en reizigers met elkaar in contact.” Ondanks de vele rechtszaken en protesten is Uber overal waar het begon nog steeds actief.