Rekenmodel bewijst: taxi delen met vreemde spaart 30 procent

Foto thinkstock

Terwijl je in de taxi zit, stopt de chauffeur om nóg een klant op te pikken. Een gewone taxichauffeur zou er niet aan denken, maar agressief en innovatief opererende taxi-startups als het Amerikaanse Uber experimenteren al met ride sharing.

Nu krijgen ze steun uit onverwachte hoek. Volgens netwerkonderzoeker Steven Strogatz van de Amerikaanse Cornell-universiteit en collega’s kunnen de besparingen oplopen tot 32 procent minder gereden kilometers, en dus ook minder kosten, files, luchtvervuiling en ongelukken.

In Proceedings of the National Academy of Sciences (Early edition online) beschrijven zij hun algoritme voor een deeltaxidienst, gebaseerd op gegevens over meer dan 150 miljoen taxiritten, uitgevoerd door 13.586 taxi’s in Manhattan, New York. Besparingen van een derde zijn haalbaar mits de klant bereid is om om vijf minuten langer onderweg te zijn, en om één minuut te wachten nadat hij per smartphone een taxi besteld heeft. In ruil daarvoor kan het tarief omlaag.

Ook voor steden met een lagere taxidichtheid dan New York lijken vergelijkbare besparingen haalbaar. Maar delen met meer dan twee passagiers heeft geen zin: de extra wachttijd weegt niet op tegen de opbrengsten.

Internet-taxibedrijf Uber werkt al aan zo’n dubbele rit-model, zegt manager Niek van Leeuwen van Uber Amsterdam. „In Silicon Valley loopt nu UberPool, waarbij taxiritten langs een route gedeeld kunnen worden.”

Uber-klanten krijgen daarvoor 40 procent korting. Ook als er uiteindelijk toch niemand meerijdt. Of, en wanneer, UberPool naar Nederland komt, is nog niet zeker. Maar op zijn website (http://blog.uber.com/uberpool) bespreekt de firma al het centrale probleem: moeten de taxidelers met elkaar gaan praten of juist niet?