Hogere boetes NS en ProRail bij te veel late of uitgevallen treinen

Het kabinet heeft met NS afspraken gemaakt voor 2015-2025. Reizen in de spits wordt duurder, de sprinter krijgt wc.

NS en ProRail kunnen op hogere boetes rekenen als te veel treinen vertraging hebben of uitvallen. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu, PvdA) gisteren aan de Tweede Kamer gemeld.

Mansveld staat open voor hogere treintarieven tijdens de spits, liet zij ook weten. NS moet dan wel onderzoeken wat de gevolgen zijn voor op de verschillende groepen reizigers. Mocht de verhoging doorgaan, dan kunnen de prijzen tijdens de spits met maximaal 10 procent stijgen; in de daluren zal het bedrag met maximaal 12 procent dalen.

Mansvelt stuurde de Tweede Kamer gisteren de vervoer- en beheerconcessies voor NS en spoorbeheerder ProRail in de periode 2015-2025. In de concessies zijn alle afspraken tussen overheid en de spoorbedrijven vastgelegd.

Bij de eerste overschrijding van het aantal toegestane vertraagde of uitgevallen treinen krijgt NS een boete van 500.000 euro. Dit kan oplopen tot maximaal 6,5 miljoen euro. ProRail zal bij een eerste wanprestatie een boete krijgen van 75.000 euro tot 125.000 euro. Daarna kan het bedrag oplopen tot maximaal 2,75 miljoen euro. De boetes zullen ten goede komen aan de reizigers: consumentenorganisaties mogen voorstellen doen hoe dat geld het beste besteed kan worden.

Andere afspraken betreffen betere informatievoorziening. Voor en tijdens de reis moet de NS frequente en actuele informatie bieden, niet alleen over de eigen treinen maar ook die van andere spoorvervoerders. Bij storingen moet snelle en correcte informatie worden geboden over alternatieve reisopties. Ook bij reizen van deur tot deur moet de NS meer samenwerken met andere vervoerders en regionale overheden. Reizigers die door vertraging ’s avonds laat niet meer kunnen thuiskomen worden thuisgebracht. In alle treinen komt weer een toilet, ook in de sprinters waar het toilet was afgeschaft.

Voor het politiek gevoelige traject Amsterdam-Brussel is afgesproken dat daar vanaf 2015 dagelijks twaalf treinen rijden, vanaf 2016 veertien en vanaf 2018 zestien. Vanaf 2017 stopt de hogesnelheidslijn niet niet meer in Dordrecht en Roosendaal, maar in Breda en Noorderkempen.