Een absolute Ikea-bestseller in Nederland? De WC-mat

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: een ochtendje meedraaien bij Ikea Delft
Wie: Store manager Denis Bar, Visual Merchandiser Astrid Overgaard, Shopkeeper Dave Pomp en Marketing Manager Jolanda van den Ende

De bewoners van Miami mogen zich verheugen op Billy boekenkasten en Zweedse balletjes binnen handbereik. Ikea heeft er vorige week zijn 361ste vestiging geopend. Om dat te vieren werden er in het Ikea Concept Centre in Delft donuts uitgedeeld. Want hier worden de plannen voor internationale Ikea-expansie bekokstoofd.

“Hoewel er natuurlijk overal behoefte is aan een Ikea, is het nog niet zo makkelijk ergens een vestiging te openen”, legt storemanager Denis Bar uit.

“Je moet eerst de supply chain kunnen waarborgen. Het heeft geen zin om een winkel te openen als je nooit zeker weet of en wanneer de voorraad geleverd zal worden.”

Daarom zijn er geen vestigingen in Afrika of India maar wel drie op de Canarische eilanden.

Wc-matten

De Zweedse Astrid Overgaard is bezig met het treffen van de voorbereidingen voor de opening van een nieuwe vestiging in Zuid-Korea. Over een paar weken gaat ze er naar toe, om bij mensen thuis op bezoek te gaan.

“Ik wil graag weten hoe de mensen daar hun huis inrichten, hoe ze verschillende kamers gebruiken, wat een huis voor hen thuis maakt. Dan passen wij daar ons assortiment op aan.”

Zo worden in Polen veruit de meeste bedbanken verkocht, omdat iedereen daar zijn woonkamer ook als slaapkamer gebruikt. In China worden nauwelijks borden verkocht terwijl de kommen niet aan te slepen zijn (vanwege de noedels dus). In Zweden slapen ze alleen op hele kleine kussens. En in Nederland is, om mysterieuze reden, de wc-mat extreem populair.

“Ja de wc-matten. Die moeten om de haverklap worden bijgevuld”, zucht shopkeeper Dave Pomp.

“Per week worden er zo’n vijfhonderd verkocht.”

Pomp is verantwoordelijk voor de winkel beneden – waar de pannen, vazen en fotolijstjes liggen. Hij moet de klant zien te verleiden tot flink shoppen.

“We hebben gemerkt dat als mensen eenmaal iets in hun tas hebben gedaan, ze er dingen in blijven gooien.”

Daarom liggen aan het begin van de winkel altijd goedkope dingen die iedereen altijd nodig heeft: servetten, waxinelichtjes en afwasborstels.

Ikea-baby’s

Pomp knipoogt even naar een langslopende collega. “Mijn vrouw”, grijnst hij. Ook marketing manager Jolanda van den Ende is met een collega getrouwd. Op de werkvloer in Delft zijn maar liefst dertig Ikea-koppeltjes. “We zijn maar opgehouden met het tellen van de Ikea-baby’s die daar uit voort zijn gekomen”, lacht Van den Ende. Het gerucht gaat dat een op de tien kinderen in Europa verwekt is op een Ikea-bed.

En zo zijn er nog meer van die aardige Ikea-weetjes: per maand gaan er per vestiging zo’n 120.000 kleine houten potloodjes doorheen. Het oppervlak van alle Ikea-winkels bij elkaar bedraagt bijna 10 miljoen vierkante meter. En de vraag die klanten het vaakst stellen? Pomp weet het:

“Waar is de uitgang?”