Dit zijn de trends van het tv-seizoen

Waar kunnen we de komende maanden naar kijken op de Nederlandse tv? Naar hulp-tv, naar reizen, naar ziekenzorg, naar zelfgebakken tv-series. Ter vermaak, of voor het algemeen nut.

illustraties Roel Venderbosch

Bruine boterhammen of witte boterhammen? Zou er komend seizoen al meer verschil te zien zijn tussen de commerciële omroepen en de publieke omroep NPO?

De NPO bezuinigt. In 2015 krijgt ze van het Rijk 46 miljoen euro minder, op een programmabudget van 532 miljoen euro. Dus minder geld voor sport, amusement en human interest (emo-tv), en een concentratie op drama, documentaires, cultuur en nieuws. In zijn seizoenstoespraak benadrukte tv-directeur Frans Klein het maatschappelijk belang van de NPO. Bij de seizoenspresentie van RTL ging het juist louter over vermaak. (SBS komt eind deze maand pas met zijn presentatie, op Ibiza).

Hier zou je dus een trend moeten zien: een beter onderscheid tussen NPO en de commerciëlen. De grote shows laat de NPO inderdaad grotendeels over aan de commerciëlen. VARA-kopstuk Paul de Leeuw zit met zijn Roodkapje bijvoorbeeld bij RTL 4. Maar het korten op human interest is nog niet te zien. En bij RTL duiken allerlei NPO-hoofden op. Sommige programma’s worden vrij doorzichtig gejat. Nance Coolens Familie gezocht is een openlijke rip-off van DNA Gezocht. En Het Orkest van Nederland lijkt op de AVRO-programma’s Bloed, zweet en snaren en Maestro.

Opmerkelijk afwezig in de seizoenspresentaties waren de digitale plannen. Online video heeft de toekomst, maar de omroepen besteden er nauwelijks aandacht aan. Frans Klein, de nieuwe tv-directeur van de NPO, noemde in zijn speech de transitie naar digitaal zijn belangrijkste opdracht. Hoe hij die gaat uitvoeren, bleef onduidelijk. RTL-directeur Erland Galjaard zei dat RTL en online videodienst Videoland nauwer gaan samenwerken, waardoor in de toekomst programma’s wel eens eerder online worden gelanceerd, dan op de reguliere tv. De videodienst die hij samen met de NPO heeft opgezet, NLziet, noemde hij niet.

Wat gaan we zien? We pikken vier trends eruit. Met één constante: dit tv-seizoen kenmerkt zich door consolidatie.