Weet je wat nog erger is dan een selfie? Nu ook in Nederland

Foto AFP

Zomaar een vakantiescène. Een ver land, zinderende hitte, prachtige tempels. En een heleboel toeristen. Die willen állemaal op de foto, met de tempels.

Hoe dat tegenwoordig gaat? Met de selfiestok, de nieuwste hype op fotogebied. De selfiestok (selfiestick, in het Engels) is precies wat de naam al zegt: een stok om een selfie mee te maken. Het ontwerp is simpel: een metalen, eenpotig en uitschuifbaar statief, met bovenop een houdertje om een mobiele telefoon of kleine digitale camera op vast te zetten. Een app met zelfontspanner of afstandsbediening maakt uiteindelijk de foto.

Dus op de verre vakantiebestemming gaat het zo. Groepen toeristen die een stok in de lucht houden, heen en weer bewegen om alles - maar vooral zichzelf - zo goed mogelijk in beeld te krijgen, selfie maken, en weer door. Tempels? Niet echt gezien. Daar staan ze met hun rug naartoe.

In Azië is het al razend populair. Niet gek - daar liggen de “selfiest cities” van de wereld, onderzocht het Amerikaanse tijdschrift Time. En nu komt de selfiestok ook naar Nederland.

Sinds dit voorjaar verkopen grote winkels als Bol.com, Blokker en Bart Smit ze, net als een paar slimme ondernemers. Die halen de stokken uit China, en verkopen ze hier voor rond de 14 euro per stuk.

Luc Derksen richtte april dit jaar Super Selfie Stok op, en verkocht er sindsdien ruim 2.000. Marijn van Twuyver begon in mei met Selfiesticks, en verkocht er ook al duizenden. Marjon Stuij startte ruim een maand geleden met Selfiearm - en is inmiddels door haar voorraad heen. “Het is onze best lopende webshop.” Bij de Kamer van Koophandel werden de ook nog Selfiestick Nederland, Selfiestokje en Selfiegenius geregistreerd.

Eigenlijk zijn de selfiestokken gewoon monopods - statieven die al lange tijd in de professionele fotografie worden gebruikt. Familie van de tripod, een statief met drie poten. Via sporters - van het type bergbeklimmer, paraglider en surfer - die graag hun stunts vastleggen, verwierven de monopods bekendheid bij mensen die ‘gewoon’ kiekjes maken. En bij verkopers, dus.

Bij bol.com zijn de statieven sinds maart dit jaar te koop. Een woordvoerder van de webwinkel laat weten:

“Hiervoor werden ze al verkocht als monopods. Maar het gebruik ervan is verschoven van het filmen van de omgeving met een camera naar het maken van selfies met een smartphone. Toen is de naam veranderd in selfiestick.”

Slim staaltje marketing.