Correspondent kan weer een jaar vooruit

Ruim 6.500 leden van het eerste uur blijven trouw aan De Correspondent. De site krijgt Duitse navolging: Krautreporter.

Het kantoor vanDe Correspondent in Amsterdam-Noord. De redactie huist inmiddels in Amsterdam-Oost. Foto Roger Cremers

De Correspondent, de Nederlandse website met achtergrondartikelen naast het nieuws, draait minstens nog een jaar door. Hoofdredacteur Rob Wijnberg en uitgever Ernst-Jan Pfauth, beiden ex-NRC, zeggen dat zij voldoende leden van het eerste uur hebben overtuigd om hun lidmaatschap te verlengen. De Correspondent wordt uitsluitend gefinancierd door leden en andere donateurs. Wijnberg en Pfauth plaatsen geen advertenties.

De spannende maand die september beloofde te worden lijkt daarmee niet meer zo spannend. Eind vorige week hadden volgens Pfauth ruim 6.500 leden laten weten opnieuw 60 euro over te maken voor een jaar toegang tot de website met artikelen. Gisteren is een wervingscampagne gestart om meer leden binnen te halen.

Bij de start op 30 september 2013, bijna een jaar geleden, had het journalistieke initiatief 20.000 leden. Donateurs gaven nog eens 172.000 euro, waarmee het budget van De Correspondent op circa 1,3 miljoen euro kwam te liggen. Het was wereldwijd een van de succesvolste crowdfundingacties op het gebied van journalistiek. De Correspondent heeft nu 35.000 leden. Dat melden de makers zelf; sites als De Correspondent zijn niet aangesloten bij het HOI dat oplages controleert.

In Duitsland begint eind september of begin oktober een vergelijkbaar initiatief, Krautreporter.de. De inzamelingsactie is net afgelopen; 18.000 donateurs schreven zich in. De makers, afkomstig van Duitse kranten en tijdschriften, melden op hun site dat De Correspondent voor hen „model en inspiratiebron was én is”. Een verschil met De Correspondent is dat Krautreporter alle artikelen gratis aanbiedt; wie wil discussiëren over stukken en anderszins wil meedoen betaalt 60 euro per jaar. De Nederlanders delen sommige stukken alleen gratis via Facebook en Twitter.

De wervingscampagne van De Correspondent bestaat onder meer uit videoboodschappen van vijftien medewerkers (‘correspondenten’). Pfauth: „Zij vertellen wat ze het afgelopen jaar hebben gedaan en vooral wat hun plannen voor aankomend jaar zijn.” Redacteur Rutger Bregman was gisteren de eerste. Zijn nieuwe boek over ‘vooruitgang’ moet ook de aandacht vestigen op De Correspondent, aldus uitgever Pfauth. Hij wil ook proberen de 71.000 likers op Facebook te overtuigen lid te worden.

„Hoe meer leden verlengen, hoe meer we kunnen investeren in nieuwe journalisten. Stel dat er nu 8.000 van de 20.000 verlengen, dan overleven we het wel, maar dan kunnen we het komende jaar veel minder uitbreiden.” De Correspondent wil onder meer nieuwe auteurs aannemen, de site verbeteren zodat waardevolle reacties van lezers beter tot hun recht komen, en boeken uitgeven. Over uitbreiding naar het buitenland is nog niets concreets bekend. Actueler en meer ‘óp het nieuws’ zal de site waarschijnlijk niet worden, ondanks de kritiek van sommige lezers dat De Correspondent niet urgent genoeg is.

Pfauth heeft bewust gekozen niet automatisch het abonnement te laten verlengen. „Dat vonden wij niet passen bij crowdfunding. Mensen die investeerden, maakten alleen het idee mogelijk, maar ze wisten niet hoe wij het zouden uitwerken.”

De Correspondent is onlangs verhuisd van een klein kantoor in Amsterdam-Noord naar de Weesperzijde in Oost. Daarvoor woonde De Correspondent in bij De Groene Amsterdammer. Met het blad deelt De Correspondent nog enkele auteurs.