Zelf meedoen is een trend op de Uitmarkt

De Uitmarkt in Amsterdam: bekende cultuurinstellingen presenteren zich op het Museumplein met voorproefjes, bij museum De Hermitage kun je op de foto in 17de-eeuwse kostuums Foto’s Robin Utrecht

Skaters, nachtclubs, veel interactiviteit en vooral: selfies. De Uitmarkt, het traditionele begin van het nieuwe cultuurseizoen, richtte zich dit jaar volop op jongeren. Voor de tweede keer was ‘talent groeit’ het motto van het gratis festival in Amsterdam. Meer nog dan vorig jaar werd er dit jaar op en rond het Museumplein en het Leidseplein niet alleen gemikt op jonge makers, maar ook op jong publiek.

Naast de bekende cultuurinstellingen die het publiek jaarlijks met voorproefjes van voorstellingen en diverse kortingsacties proberen te enthousiasmeren voor het komende seizoen, gaven voor het eerst ook tien Amsterdamse clubs acte de présence.

In een silent disco lieten DJ’s van clubs als Paradiso, Panama en club Nyx de bezoeker dansen met een koptelefoon op. Liefhebbers van geluidsoverlastvrije danspret moesten daarvoor wel drie kwartier in de rij staan. Een andere jongerenmagneet bleek het tijdelijk skateboardpark van Mountain Dew, waar skaters uit heel Europa streden om een ticket naar New York.

„Misschien blijft de een of andere passant op weg naar een broodje ham wel voor het podium staan”, hoopt Sebas van der Sangen van de Uitmarkt. Net als vorig jaar kregen jonge makers de kans om zich te presenteren voor een groot publiek. In de Melkweg won de Rotterdams/Haagse indieband Friends of the Family zaterdagavond de SENA Performers POPnl Award, voor aanstormend talent. Op diverse podia lieten talenten van Nederlandse conservatoria zien wat ze in huis hebben, net als de winnaars van De Grote Prijs van Nederland, Het Leids Cabaret Festival en het Koninklijk Concertgebouw-concours.

Jong theatertalent trok de aandacht op broedplaats de Vrije Uitloop, waar Theaterfestival Fringe zondagochtend begon met een kerkdienst om het ‘geloof in het onmogelijke’ te verspreiden. Kleurrijk geschminkt en gehuld in bontjas kondigde priester Wessel Wenskink het „eclectische, ongejureerde, ongetemde en ongeremde” programma aan.

Sinds de eerste Vrije Uitloop vorig jaar staan de jonge theatermakers bekend om hun creatieve guerrillamarketing en ook dit jaar deden ze hun naam alle eer aan. Zo had iemand een vissenkom op zijn hoofd en liet een buikspreekpop gevraagd en ongevraagd haar borsten zien. Theatermaakster Cat Smits nodigde de bezoekers uit om – letterlijk – bij haar in bed te kruipen, om ze warm te maken voor haar nieuwe stuk In bed met Simone.

De informatiemarkt stond dit jaar in teken van selfies. Verschillende instellingen lieten de bezoeker poseren voor een passend decor. Veruit de langste rij stond voor De Hermitage. Ter promotie van de tentoonstelling Kijk ons nou met groepsportretten uit de 17de eeuw kon de Uitmarktbezoeker zich daar aangekleed door een stylist professioneel laten fotograferen met historische props, zoals een opgezette fazant.

Veel interactie was er ook bij Toneelgroep Amsterdam, die een theaterworkshop verzorgde in de Stadsschouwburg. In het decor van de voorstelling The Fountainhead kregen 50 mensen per keer een half uur de tijd om hun eigen theatermoment „te pakken”.

Ter afsluiting krijgen de deelnemers niet alleen denderend applaus uit de luidsprekers maar ook een roos en felicitaties. En – omdat je tenslotte niet elke dag op het podium van de stadsschouwburg staat – is er ook nog wat tijd voor een selfie.