VPRO zoekt een gids voor hun gids

Foto ANP

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Marketeer VPRO Gids
Bedrijf: VPRO
Wat opvalt aan de vacature: je moet een “handen uit de mouwen mentaliteit” hebben.

Wat doe je dan eigenlijk?

Het voortbestaan van de VPRO Gids komt deels in jouw handen te liggen. Want als marketeer moet je nieuwe abonnees zien te werven, maar nog veel belangrijker is dat je de huidige 175.000 abonnees weet te behouden. “Gemiddeld loopt het aantal abonnees in de rtvbladenmarkt jaarlijks met 10 procent achteruit”, zegt Silvia van der Heiden, afdelingshoofd Marketing & Communicatie.

Bij de VPRO Gids valt het nog mee: het blad verliest 2 à 3 procent aan abonnees per jaar. “Maar we willen niet jaarlijks zoveel abonnees blijven verliezen”, zegt Van der Heiden. En daar kom jij in beeld. Het ontwikkelen van een gids-app, acties op festivals en de nazorg van leden die willen opzeggen – “we bellen en mailen, proberen ze er toch weer bij te trekken”, zegt Van der Heiden – valt straks allemaal onder jouw verantwoordelijkheid.

Voordeel is dat je een trouwe achterban hebt, aldus Van der Heiden.

“We hebben alleen nog niet alle juiste dingen gedaan om iedereen te behouden.”

Wat jij dus moet doen is het imago van VPRO – beetje dwars, eigenzinnig, diepgravend – behouden terwijl je vernieuwingen doorvoert.

Wat verdient dat?

Tussen de 2.500 en 3.750 euro bruto per maand. Het gaat om een job van 32 uur – vier dagen in de week dus. Uiteraard krijg je een abonnement op de VPRO Gids, en mag je mee naar de festivals waarop de VPRO actie voert.

Waarom zoeken ze iemand?

Het is een nieuwe functie, ingesteld om de terugloop in abonnees te stabiliseren.

Wat voor collega moet je zijn?

Iemand met uiteenlopende interesses. Want zo is de rest van de redactie ook, aldus Van der Heiden.

“We doen allerlei verschillende dingen, en toch kijken we op dezelfde manier naar de wereld.”

Open staan voor al die andere activiteiten die je zelf niet doet is ook belangrijk.

En verwacht wordt dat je gelijk aan de slag gaat. Er is een traject ingezet voor het behoud van abonnees, maar daar word je meteen nauw bij betrokken. “Daarbij worden ook nieuwe ideeën van je verwacht”, zegt Van der Heiden.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Zoals gezegd, de bladenmarkt is nou niet bepaald aan het groeien. Maar daarin zien ze bij de VPRO juist een uitdaging. “Ik zie geen spanning maar juist een ontzettende vechtlust”, zegt Van der Heiden.

“Elk blad zit met dezelfde vraag: hoe ontwikkel ik een goed online betaalmodel?”

Jij krijgt alle vrijheid om op zoek te gaan naar een oplossing. En weet je die te vinden voor de VPRO Gids, dan word je misschien ook  een beetje de redder van de gehele bladenmarkt.