Premise: bedankt voor je foto van een prijskaartje, hier is je beloning

Foto Premise

Opeens krijg je een berichtje. Of je even een foto kunt maken van de prijs van een tros bananen in de supermarkt. Een kleine moeite. Zo gedaan. Op het eerste gezicht is die foto voor niemand interessant. Dat wordt het pas als wereldwijd tienduizenden mensen dat doen.

Het is het idee achter de Amerikaanse app Premise. Door in twaalf landen en 50 steden gebruikers in te zetten om data te verzamelen brengt Premise sinds twee jaar economische trends in kaart. De inflatie van de prijs van bananen wereldwijd. De prijsveranderingen van snoepgoed tijdens de Ramadan in Nigeria. De grootte van uien in India, wat iets zegt over de kwaliteit van de oogst dat jaar.

Het is een vorm van dataverzameling volledig op basis van mobiele gebruikers wereldwijd. Die verdienen per uitgevoerde opdracht een klein beetje geld. “Maar zegt, mede-directeur Brian Corey, “dat kan flink oplopen per maand”.

Persbureau Bloomberg, maar ook de Standard Chartered Bank, maken al gebruik van de analyses van de app. Ontwikkelaars van Google en Facebook hebben al flink geïnvesteerd in de start-up. En, zo zegt, universitair hoofddocent statistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen Casper Albers, “dat zijn geen koekebakkers”.

Waar denkt Premise iets toe kunnen voegen?

Premise mikt vooral op ontwikkelingslanden of met snel groeiende economieën. Neem India. Daar zorgden stijgende prijzen van ui – dat wordt gebruikt in bijna elk gerecht – voor grote onrust. Het duurde een paar weken voor de Indiase overheid de inflatie in beeld had. “Hadden wij sneller kunnen doen”, aldus Corey. En dat had een hoop gedoe kunnen voorkomen.

Hoe betrouwbaar is de methode?

“Dat is moeilijk in te schatten”, zegt Albers. “Het probleem met dit soort manieren van big data verzamelen is dat het vaak niet representatief is”. App-gebruikers zijn volgens hem vaak jonge mensen, en meestal mannen. Dat kleurt de gegevens omdat zij op andere plekken komen dan bijvoorbeeld een oudere doelgroep. Volgens Corey is de methode wel representatief. Mensen moeten een aantal proefopdrachten doen, voordat hun gegevens worden meegenomen. En ze rekruteren gebruikers die voldoen aan het profiel dat ze zoeken.

Niet interessant voor Nederland dus?

Volgens Albers kan het wel degelijk interessant zijn. Niet voor het algemene beeld van de economie, “daar is het CBS kundig genoeg voor”, maar wel voor bijvoorbeeld het in kaart brengen van de zwarte markt, waar het moeilijker is toegang krijgen.

Universiteiten en bedrijven kunnen tegen betaling onderzoek laten uitvoeren. Albers:“Dat kan zeer interessant zijn”. Zelf heeft hij nog geen idee voor een vraag. Hij heeft ook nog even. Premise is nog niet op de Nederlandse markt. De Russische sancties en de gevolgen daarvan, zo stelt Corey, laten wel zien dat ook in Europa er kansen liggen voor Premise.