NS en ProRail krijgen hogere boetes bij ‘herhaaldelijk slechte’ prestaties

In de ontwerpplannen voor een tienjarige concessie zijn boetes opgenomen voor de NS en ProRail bij wanprestaties. Foto ANP/Lex van Lieshout

De NS en ProRail kunnen rekenen op hogere boetes wanneer ze een wanprestatie leveren. Daarnaast staat staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) ook open voor hogere tarieven tijdens de spits.

De NS moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen, zo schrijft de staatssecretaris aan de Tweede Kamer. Er dient bijvoorbeeld een onderzoek uitgevoerd te worden naar de impact van een dergelijke maatregel op de verschillende groepen reizigers. Mocht het doorgaan, dan kunnen de prijzen tijdens de spits met maximaal 10 procent stijgen; in de daluren zal het bedrag juist met maximaal 12 procent naar beneden gaan.

Nieuwe versie vervoersconcessie

Eerder vandaag bleek al uit een nieuwe versie van de concessie aan de NS dat wordt voorzien in boetes voor de vervoersmaatschappij en spoorwegbeheerder ProRail bij wanprestaties. Bij een eerste overtreding zal de NS een boete krijgen van een half miljoen euro, en dat bedrag neemt toe bij volgende boetes tot een maximum van 6,5 miljoen euro.

Spoorwegbeheerder ProRail zal bij een eerste wanprestatie een boete krijgen van 75.000 euro tot 125.000 euro. Daarna zal het bedrag oplopen, waarbij een maximum wordt vastgesteld van 2,75 miljoen euro. De boetes die de NS en ProRail moeten betalen, zullen volgens Mansveld ten goede komen aan de reizigers. Consumentenorganisaties mogen voorstellen indienen voor hoe dat geld het beste aangewend kan worden.

De boetes zijn onderdeel van de vervoerconcessie. Die gaat volgend jaar in voor een periode van tien jaar. Bij eerdere plannen rondom de vervoerconcessie gaf de Tweede Kamer reeds de wens aan om een boeteclausule in het plan op te nemen. De Eerste en de Tweede Kamer moeten het plan nog bekijken.