In Cannes netwerken de jongens van WappZapp met Hollywoodbaasjes

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: zappen met online video on demand-start-up WappZapp
Wie: oprichters Wienke Giezeman en Collin Ellis, eindredacteur Esther Sytsma en redacteur Sander Rijs

Een van de grootste ergernissen van de moderne mens, iedere avond opnieuw:

“Waarom is er nooit wat op TV?!”

Geteisterd door de onzin op primetime moet het heil op internet worden gezocht. Maar surf je weg maar eens door de ontelbare YouTube kanalen, de goedbedoelde aanbevelingen van Vimeo, het Uitzending Gemist labyrint en de krochten van Dumpert. Er is zóveel dat je de helft van de tijd bezig bent met zoeken. Daar gáát je welverdiende avondje ontspanning.

Zappen door het internet

Wienke Giezeman en Collin Ellis zaten met de kwestie in hun maag. Ze werkten samen bij KPN en vroegen zich af:

“Waarom abonnees vijftig zenders door de strot duwen terwijl ze daar nooit naar kijken?”

Was het niet mogelijk een soort online televisie kanaal te beginnen waarbij je door filmpjes van het internet kan zappen?
Maar KPN vond het niets. Dus trokken Giezeman en Ellis met powerpointpresentatie en al het land in, op zoek naar geld. Uiteindelijk wisten ze dankzij verschillende investeerders, waaronder Sanoma, 700.000 euro bij elkaar te sprokkelen. De jongens verruilden hun vaste baan voor het onzekere bestaan als oprichters van een start-up: WappZapp. Ellis:

“Ik moest de helft van mijn salaris inleveren - mijn ouders verklaarden me voor gek.”

Maar het blijkt geen gekke stap te zijn geweest. In 2012 werd de gratis WappZapp-app gelanceerd en inmiddels heeft die 100.000 gebruikers. Eindredacteur Esther Sytsma maakt samen met haar ‘content-team’ elke dag een selectie van de interessantste filmpjes. “Ik ben de enige vrouw hier dus ik let vooral op of er niet te veel mannen-filmpjes worden uitgekozen.” Redacteur Sander Rijs zucht.

“Ik zag vandaag dus twee hele vette skateboard-filmpjes voorbij komen, maar dan moet je toch een keuze maken hè.”

Netwerken in Cannes

“Die gratis content is eigenlijk gewoon een lokkertje om mensen naar de betalende kant van de site te trekken,” legt Ellis uit. Want er moet natuurlijk wel een keer geld verdiend worden. Dus is er sinds kort de ‘WappZapp plus’-service, waarvoor gebruikers betalen om films en series te kunnen kijken.

Om daar de rechten voor te regelen reisden Giezeman en Ellis twee keer af naar Cannes voor het MIPCOM, de grootste entertainment beurs ter wereld. “Stonden we daar, als jonkies, Hollywoodbonzen te overtuigen van ons plan,” glimlacht Giezeman. Maar het is ze gelukt. Met hun powerpointpresentatie.