Alles, ja werkelijk álles, is bij Apple geregisseerd

Apple-ceo Tim Cook zwaait na het geven van zijn presentatie bij de opening van de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie. Foto EPA / John G. Mabanglo

Het bedrijf heeft zo zijn lievelingetjes. Een paar bloggers die na een telefoontje vanuit het hoofdkantoor een verhaal zonder slag of stoot op ‘Apples manier’ verkondigen. Tegelijkertijd is één fout genoeg om compleet te worden genegeerd. Mark Gurman van de Apple-blog 9to5Mac schreef een groot verhaal over hoe de pr-machine van Apple werkt.

De afgelopen negen maanden sprak Gurman, naar eigen zeggen, met veel mensen die werken of hebben gewerkt bij Apples pr-afdeling. Gurman heeft sinds een aantal jaar een bijna uitstekend trackrecord als het gaat om Apple-scoops. Zo wist hij in het voorjaar van 2013 vrij nauwkeurig te vertellen hoe iOS 7 eruit zou komen te zien en deed hij dit jaar hetzelfde bij OS X Yosemite.

Dat betekent niet dat alles wat hij opschrijft klopt, maar over het algemeen mag worden aangenomen dat hij een aantal zeer goede bronnen heeft die voor dit artikel vrijuit wilden praten. En dat maakt dit verhaal zo interessant.

Een sluw bedrijf

In tientallen pagina’s, verspreid over negen artikelen, vertelt Gurman over de werkwijze van Apple. We wisten al dat het bedrijf sluw is en de pr-machine één van de beste van de wereld. Elk jaar lukt het ze weer om iedereen maanden van tevoren te laten warmdraaien voor weer een nieuwe iPhone en ook praat men al ruim twee jaar over de iWatch en televisie, die op dit moment vaak de ‘iTV’ wordt genoemd. Daarnaast laat Apple niks aan het toeval over.

“Apples voorbereidingen voor keynote-evenementen gaan veel verder dan wat er gebeurt op het podium en wie (van het PR-team, red.) welke top-medewerker ‘beschermt’ tegen lastige journalisten. Een voormalig medewerker van het pr-team vertelt: “De presentatie is een productie. Je moet er speciale aandacht voor hebben. Elk element van de presentatie is vooraf afgestemd en bekeken. Van de belichting, tot hoe de schermen staan opgesteld en wie waar zit in de zaal.”

Een handjevol pr-medewerkers

Je zou misschien verwachten dat een bedrijf als Apple honderden, misschien wel duizend pr-medewerkers heeft. Nee. Volgens de informatie die Gurman heeft is dit team vele malen kleiner:

“Er zijn slechts 30 pr-medewerkers aanwezig op het hoofdkantoor in Cupertino. Daarnaast zijn er tientallen medewerker verspreid over de wereld die op landelijk of regionaal niveau zaken regelen. Het kantoor in Cupertino is een vleugel op de derde verdieping van 3 Infinite Loop, het adres waar Apples Product Marketing-afdeling is gehuisvest.”

Op de afdeling zelf is het ook niet altijd gezellig, zo blijkt uit gesprekken die Gurman heeft gevoerd. Katie Cotton, tot voor kort ‘Vice President of Corporate Communications’ en daarmee de absolute baas (inmiddels vertrokken), stond niet bekend als een heel aardige persoonlijkheid.

“Cotton controleerde zelf álles wat er binnen het departement gebeurde. Ze verwachtte van de medewerkers dat ze de hele dag vanuit het kantoor zouden werken. Al is dat begrijpelijk voor zo’n belangrijke afdeling binnen het bedrijf, het werd als ‘harteloos’ gezien toen de moeder van een pas geboren baby niet één dag per week mocht thuiswerken, aldus een voormalige medewerker.”

Het artikel gaat verder in op hoe Apple met regelmaat de media tot in detail weet te bespelen en wordt de vraag gesteld of Apple nu - onder leiding van Tim Cook - ook naar buiten toe gaat veranderen. Ongetwijfeld weten we volgende week meer, als Apple weer een groot evenement organiseert, waar het naar verluidt de iPhone 6 en de iWatch aankondigt.

Het artikel Seeing Through the Illusion: Understanding Apple’s Mastery of the Media van Mark Gurman is te lezen bij 9to5Mac. 8675 woorden, ongeveer 40 minuten leestijd.