1.200 kroegen dicht door dalend aantal bezoekers

Vooral cafés in kleinere gemeenten sluiten.

Het aantal cafés in Nederland is in de afgelopen vier jaar sterk gedaald. In het tweede kwartaal van 2010 telde Nederland nog 8.400 cafés, dat zijn er nu 7.200 – een daling van 15 procent. Ook het aantal discotheken, pizzeria’s en restaurants is gedaald, blijkt uit cijfers van bureau Datlinq, dat de horecasector onderzoekt.

Marktleider Heineken verloor in vier jaar tijd 10 procent van het aantal verkooppunten in de horeca en krijgt daarmee de zwaarste klappen. Heineken is volgens Datlinq nog wel marktleider in tien van de twaalf provincies. Landelijk heeft Heineken 34,4 procent van de horecabiermarkt in handen.

Vooral meer cafés in dorpen en kleine steden moeten sluiten, zegt Martijn de Bruin van Datlinq. „Het cafébezoek neemt al jaren af en dat merken dorpskroegen het eerst. Daar concurreert een klein aantal cafés om een steeds kleinere groep klanten. En het aanbod was te groot, met vaak meerdere cafés per dorp. Het beeld dat wij zien is dat meestal nog maar één dorpskroeg overblijft.”

Voor het eerst heeft het onderzoeksbureau de strijd van brouwers om de horecamarkt per provincie in beeld gebracht. Een opvallende conclusie: het Duitse Warsteiner is in opkomst in de grensprovincies. In Gelderland heeft inmiddels zo’n 5 procent van de kroegen Warsteiner als belangrijkste biermerk op de tap.

De Bruin noemt meerdere verklaringen voor het teruglopende aantal cafébezoekers. „Door het rookverbod hebben veel bedrijven moeten sluiten, consumenten besteedden de afgelopen jaren door de crisis minder en daarbij komt nog het recente verbod op de verkoop van alcohol aan 18-minners.”

„Pils”, zegt De Bruin, „is een dalende markt, terwijl Nederlanders wel meer wijn zijn gaan drinken.” Daarom zoeken bierproducenten de groei in nieuwe producten. „Deze zomer bleek cider populair, waarop Heineken succesvol insprong met de introductie van het eigen cidermerk Jillz. Bavaria boorde een nieuwe markt aan met het alcoholvrije bier Bavaria 0.0. Ook een goed voorbeeld van innovatie is Radler, een drank die voor de helft uit bier en voor de helft uit limonade bestaat.”

Daarnaast signaleert De Bruin dat brouwers de financiering van traditionele kroegen meer links laten liggen, ten faveure van restaurants, eetcafés en sportkantines. „Alleen goedlopende horecazaken kunnen nog financiering krijgen.” Brouwerijen zijn van oudsher belangrijke financiers van horecabedrijven.

Vorig jaar nog concludeerde het economisch onderzoeksinstituut SEO dat de horecabiermakrt ‘verziekt’ is. De enige manier om de horecabiermarkt weer gezond te maken, zegt SEO, is het bevorderen van concurrentie op de tap. Brouwerijen zouden ‘hun’ horecaondernemers geen exclusiviteitseis meer moeten opleggen, daartoe eventueel gedwongen door karteltoezichthouder ACM.