Nog steeds maar 1 pak melkpoeder per klant - waarom is er nog tekort?

Feeding bottle for baby with food Foto iStock

Lege schappen, Chinese handelaren en onrustige ouders: het babymelkpoeder was vorig jaar ineens op. Anderhalf jaar later, zo blijkt uit een rondgang van NRC Q, is er nog steeds een tekort bij Nutricia. En FrieslandCampina liet het gewilde merk Friso verdwijnen.

Vier vragen over het babymelkpoedertekort, dat maar voortduurt.

1. Wat is er ook alweer aan de hand?

In 2008 stierven in China zes jonge kinderen, en werden er zeker 300.000 ziek, nadat ze melk dronken waaraan de kunsthars melamine toegevoegd was. Sindsdien is de vraag naar babymelk uit Europa groot. Voor Chinese ouders staat westers babymelkpoeder gelijk aan veílig melkpoeder.

Zo ontstond een levendige, en deels illegale, handel tussen Nederland en China. Merken als Friso (van FrieslandCampina) en Nutrilon (van Nutricia, Danone) zijn populair. Dat zorgt voor tekorten in Nederlandse winkels, waarschijnlijk versterkt door paniekerige ouders die eerder voor een leeg schap hebben gestaan. Winkels als Albert Heijn, Etos, Kruidvat en DA hanteren daarom een maximum aantal te kopen pakken per klant: één of twee.

Ook de politiek reageerde: staatssecretaris voor Economische Zaken Sharon Dijksma (PvdA) had vorig jaar zomer overleg met producenten over export naar China.

2. Dus het tekort is niet opgelost?

Nee, niet bij elk merk. Vooral van Nutrilon is er met enige regelmaat te weinig verkrijgbaar, zeggen ketens Ahold, Kruidvat en DA. Bij Albert Heijn en Etos kunnen klanten al geruime tijd maximaal twee pakken melkpoeder aanschaffen, bij Kruidvat is dat sinds twee weken weer zo, en in sommige DA-winkels is er ook een limiet. In de webwinkels, zo benadrukken de ketens en producenten om ouders gerust te stellen, zijn de pakken wél altijd te verkrijgen, ook met een maximum overigens.

Nutricia erkent dat er sprake is van een “structureel probleem”, en spreekt van “pieken” in de vraag. “Begin juli nam de vraag weer toe”, zegt een woordvoerder van Nutricia.

Screenshot website Nutricia

3. Wat doen de producenten daaraan?

Nutricia heeft de “productie structureel verhoogd” - vorig jaar al - en zegt meer te leveren “dan de Nederlandse vraag”. Waarom er dan toch nog steeds te weinig is? “Het consumentenvertrouwen in China moet verbeteren.”

Met reclamecampagnes probeert het bedrijf, dat ook babymelkpoeder voor de Chinese markt produceert, de Chinese consument er van te overtuigen dat het babymelkpoeder mét Chinees etiket net zo veilig is. FrieslandCampina doet hetzelfde.

4. Is dat alles?

Nee. FrieslandCampina liet het gewilde merk Friso van de Nederlandse markt verdwijnen. Het kocht eind vorig jaar de merknaam Friso van de Hero Groep - in de Benelux eigenaar van de naam - terug. De Hero Groep verkoopt nog wel babypoeder in Nederland, maar dan onder een nieuwe naam: Hero Baby. FrieslandCampina verkoopt Friso vooral over de grens. In Nederland is het alleen nog bij apothekers te krijgen.

“Er was een parallelle handel in Friso gaande”, zegt een woordvoerder van FrieslandCampina daarover. Dat er Nederlandse pakken Friso in China opdoken, daar had het bedrijf last van. Omdat het illegaal is, omdat het babymelkpoeder niet aan specifieke Chinese voorschriften voldoet en omdat er verwarring onder consumenten ontstond over de twee varianten.

    • Annemarie Sterk