Malaysia Airlines saneert en trekt zich terug op Azië

Malaysia Airlines moet om te overleven toe met minder vluchten, minder personeel, minder kantoren, minder schuld en een nieuwe topman.

Een zeer rigoureus twaalfstappenplan van grootaandeelhouder (70 procent van de aandelen) en staatsfonds Khazanah Nasional moet Malaysia Airlines redden. De enorme sanering die vandaag bekend werd gemaakt volgt op een verlies in het tweede kwartaal van het jaar van 73,8 miljoen euro.

De reorganisatie van Malaysia Airlines is ingrijpend. Van de twintigduizend werknemers, zullen er zesduizend hun baan verliezen. Het personeel dat overblijft zal nieuwe contracten krijgen. De gezagvoerders, stewardessen en kantoormedewerkers die moeten vertrekken, worden naar een andere baan begeleid. Ook de hoogste baas van Malaysia Airlines, Ahmad Jauhari Yahya moet weg. Niet meteen, maar op 1 juli volgend jaar. De zoektocht naar een nieuwe topman is al gaande.

De luchtvaartmaatschappij zal naar alle waarschijnlijkheid geen nieuwe naam krijgen, zei directeur Azman Mokhtar van Khazanah Nasionasl op de persconferentie in Kuala Lumpur. Wel zal het bedrijf er heel anders uit gaan zien. Malaysia Airlines wil zich toeleggen op regionale vluchten. De routes in Azië zullen dus blijven bestaan, maar in de lange intercontinentale vluchten, zoals de vlucht van Amsterdam naar Kuala Lumpur die op 17 juli werd neergehaald, zal geschrapt worden. Welke intercontinentale routes verdwijnen is nog niet duidelijk.

Malaysia Airlines wordt dit jaar nog van de beurs gehaald. Aandeelhouder Khazanah Nasional investeert de komende drie jaar 6 miljard Maleisische ringgit (1,4 miljard euro) in het bedrijf om te schuldenlast te verminderen.

Volgens het stappenplan moet op 1 juli volgend jaar het nieuwe Malaysia Airlines als bedrijf zijn opgericht. Eind 2017 moet het bedrijf weer winstgevend zijn. Tussen 2018 en 2020 moet de Maleisische luchtvaartmaatschappij terugkeren naar de beurs.

Malaysia Airlines verkeert in een acute crisis, doordat bedrijf in minder dan vijf maanden tijd twee Boeings 777 verloor. Vlucht MH370, met aan boord 239 mensen, verdween op 8 maart spoorloos van de radar op weg naar Beijing. Vlucht MH17 werd op 17 juli neergeschoten, met aan boord 298 mensen, onder wie 197 Nederlanders. Ook voor deze rampen leed Malaysia Airlines al verlies.