Malaysia Airlines: massaontslag, minder vluchten, en nieuwe topman

Vliegtuigen van Malaysia Airlines op Kuala Lumpur International Airport. Foto Reuters/Olivia Harris

Malaysia Airlines gaat minder vluchten uitvoeren, werknemers ontslaan, kantoren verkopen, weg van de beurs en krijgt een nieuwe topman. Dat blijkt uit het zeer rigoureuze twaalf-stappenplan dat grootaandeelhouder (70 procent van de aandelen) en staatsfonds Khazanah Nasional vanochtend presenteerde. De enorme sanering komt een dag nadat Malaysia Airlines bekendmaakte in het tweede kwartaal van het jaar 73,8 miljoen euro verlies te hebben geleden.

De reorganisatie van Malaysia Airlines is enorm. Van de twintigduizend werknemers, zullen er zesduizend hun baan verliezen. Het personeel dat overblijft, krijgt een nieuw contract. Ook de hoogste baas van Malaysia Airlines, Ahmad Jauhari Yahya moet weg. Niet meteen, maar op 1 juli volgend jaar. De zoektocht naar een nieuwe topman is al gaande.

Op de beurs in Kuala Lumpur werden vanochtend al geen aandelen van Malaysia Airlines meer verhandeld in afwachting van de mededeling over de geplande reorganisatie.

De luchtvaartmaatschappij zal naar alle waarschijnlijkheid geen nieuwe naam krijgen, zei directeur Azman Mokhtar van Khazanah Nasional tegen journalisten op de persconferentie in Kuala Lumpur. Wel zal het bedrijf er heel anders uit gaan zien. Malaysia Airlines wil zich toeleggen op regionale vluchten. De routes in Azië zullen dus blijven bestaan, maar in de lange intercontinentale vluchten, zoals de vlucht van Amsterdam naar Kuala Lumpur die op 17 juli uit de lucht werd geschoten, zal geschrapt worden. Welke intercontinentale routes verdwijnen is nog niet duidelijk.

Malaysia Airlines wordt dit jaar nog van de beurs gehaald. Aandeelhouder Khazanah Nasional investeert de komende drie jaar 6 miljard Maleisische ringgit (1,4 miljard euro) in het bedrijf om te schuldenlast te verminderen.

Volgens het stappenplan moet op 1 juli volgend jaar het nieuwe Malaysia Airlines als bedrijf zijn opgericht. Eind 2017 moet het bedrijf weer winstgevend zijn. Tussen 2018 en 2020 moet de Maleisische luchtvaartmaatschappij terugkeren naar de beurs.

NRC-correspondent Melle Garschagen vanaf de persconferentie vanochtend:

Twitter avatar mgarschagen Melle Garschagen Aandeelhouder Khazanah (staatsfonds) pakt problemen bij Malaysia Airlines in 12 stappen aan. punt 8: 1/3 van de werknemers wordt ontslagen
Twitter avatar mgarschagen Melle Garschagen Stap 1: van de beurs af. Stap 2: schulden afbouwen. Stap 3: verre routes schrappen. Stap 4: verplaats hoofdkantoor naar het vliegveld.
Twitter avatar mgarschagen Melle Garschagen Stap 9: beter dialoog werknemers en werkgevers. Stap 10: begeleid ontslagen werknemers naar nieuwe baan. Stap11: Regel politieke goedkeuring
Twitter avatar mgarschagen Melle Garschagen Stap 12: weer winstgevend in 2017. Terug naar de beurs in 2018-202

Malaysia Airlines zit in een acute crisis omdat bedrijf in minder dan vijf maanden tijd twee Boeings 777 verloor. Vlucht MH370, met aan boord 239 mensen verdween op 8 maart spoorloos van de radar op weg naar Beijing. Vlucht MH17 werd op 17 juli neergeschoten, met aan boord 298 mensen, onder wie 197 Nederlanders. Ook voor de rampen leed Malaysia Airlines al verlies.

    • Laura Klompenhouwer & Melle Garschagen