Down under kan je je chocolade per drone laten bezorgen

Foto Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij

Google wilde in alle rust in een afgelegen gebied testen of het mogelijk was bestellingen te bezorgen met drones. Google X, de uitvinderstak van het Amerikaanse bedrijf, kwam snel uit op Australië. Na twee jaar experimenteren heeft Google een directeur in Australië aangesteld om van “onderzoek naar product” te gaan, schrijft zakenkrant Financial Times.

Er zijn al meer dan dertig bestellingen per drone afgeleverd. Een grote surfplank is nog te hoog gegrepen, maar een waterfles, verbanddoos en wat hondenvoer zijn al per drone naar plek van bestemming gebracht. Aan boord van de eerste vlucht zat een chocoladereep die een kilometer werd vervoerd. Volgens Google kunnen drones de wereld veranderen net als stoomschepen en spoorwegen dat deden. “Als je bijna onmiddellijk een product kan ontvangen, verandert dat hoe je denkt”, zegt Google in een verklaring. Of de reep na een poos vliegen in de Australische hitte aankwam als chocoladepasta is niet bekend.

Google is met zijn Project Wing niet de enige die hoge verwachtingen heeft van drones. Amazon zei eind vorig jaar dat het bedrijf hoopt binnen vijf jaar bestellingen af te leveren met drones.

Schokkend nieuws: Hello Kitty is geen kat

Ouders van jonge dochtertjes koesteren een haat-liefdeverhouding met Hello Kitty, het poppetje ontworpen door het Japanse speelgoedbedrijf Sanrio (omzet 500 miljoen euro), dat ook pretparken uitbaat. Aan de ene kant kan een Hello Kitty-pop als cadeau eeuwige liefde opleveren, aan de andere kant willen meisjes alles bezitten waar Hello Kitty opstaat, van tandenborstels tot prullenbakken. En dat is met regelmaat goed voor onbedaarlijke huilbuien in supermarkten. Nu is er nog een teleurstelling: Hello Kitty is geen poes.

Die baanbrekende stelling betrekt Christine Yano, een antropoloog die een tentoonstelling voorbereidt voor het Japanese American National Museum over Hello Kitty. Yano beweert dat fabrikant Sanrio haar corrigeerde toen ze zei dat Hello Kitty een kat was. “Hello Kitty is geen kat. Ze is een tekenfilmfiguur. Ze is een klein meisje. Ze is een vriendin. Maar ze is geen kat. Nooit wordt ze op vier pootjes afgebeeld. Ze heeft zelfs haar eigen kat, die heet Charmmy Kitty.”

Dat nieuws zorgt in Azië voor consternatie. Waar in de rest van de wereld meisjes tot zeven jaar de doelgroep zijn, is het voor Aziatische vrouwen van 35 doodnormaal om met een Hello Kitty-hanger door het winkelcentrum te lopen.

Het blog Kotaku pleegde diepgravende journalistiek en belde met het hoofdkantoor van fabrikant Sanrio. “Het gaat te ver om te zeggen dat Hello Kitty geen kat is. Ze is de personificatie van een kat”, zegt een woordvoerder.

Opkomend Azië komt minder snel op

A continued strong performance from emerging markets. Spreek het uit met een Nederlands accent en je hebt de mantra van topmannen van Nederlandse multinationals van de afgelopen jaren. Opstanden in het Midden-Oosten, recessie in de VS, een wankelende eurozone, bestuursvoorzitters hadden veel kopzorgen de afgelopen jaren. Maar Azië bleef goed draaien. Dat gold voor Unilever, Heineken, FrieslandCampina, Royal HaskoningDHV, Van Oord en ga zo maar door.

Het probleem? Azië groeit niet meer zo hard. Dat bericht Nikkei Asian Review. Vorig jaar groeide de Filippijnen met 7 procent, dit jaar met 6,4. Indonesië groeit met 5,2 procent, het langzaamste tempo in bijna vijf jaar. De Thaise economie groeide in het tweede kwartaal met slecht 0,4 procent.

De Filippijnen verwacht dat het dit jaar nog wel goedkomt met de groei. In Indonesië is toe aan een nieuwe regering die vastgelopen hervormingen vlot trek. Thailand is in de ban van politieke onrust en een staatsgreep. Groei kan dus nog aantrekken, maar misschien moeten Nederlandse topmannen voorzichtig op zoek naar een nieuw mantra.

    • Melle Garschagen