Dankzij de cijfers verkoop je emotie bij Douglas

Foto iStock

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Category Manager / Buyer Skincare
Bedrijf: Douglas, de parfumerieketen
Wat opvalt aan de vacature: Je moet in de buurt van Nijmegen wonen – daar staat het hoofdkantoor.

Wat doe je dan eigenlijk?

Werken met cijfers in een business die draait om emotie. Tenminste, het verkopen van huidverzorgingsproducten is als het “verkopen van emotie”, zegt je toekomstige baas en Purchase Manager Joyce Oostveen. Jij bent verantwoordelijk voor de gehele inkoop en managet deze van inkoop tot verkoop terwijl je zorgt dat het maximale eruit wordt gehaald. Dan heb je het over circa achtduizend producten, die te koop zijn in 112 winkels.

Even terug naar de cijfers. Die bekijk je dagelijks om te zien wat wel en wat niet goed verkoopt. Wat marktontwikkelingen zijn op het gebied van trends en prijzen. En of jouw categorie ieder type klant kan bedienen. “Onze doelgroep loopt van 16 tot 65 jaar”, zegt Oostveen. “Dus dat kan variëren van huismerken van een paar euro’s tot huidmaskers van 300 euro.” Zoals GlamGlow – een huidmasker van 50 euro dat gebruikt wordt door alle sterren uit Hollywood – dat nu exclusief bij Douglas te koop is.
mana
Je onderhandelt continu met leveranciers. Over de inkoop van producten, maar ook over het terugnemen en stopzetten van de levering van slechtlopende artikelen. Allemaal met de uitgeplozen cijfers in de hand.

Wat verdient dat?

Een marktconform salaris. “Het hangt af van ervaring, leeftijd en persoonlijke kwaliteiten”, zegt Oostveen. Korting op alle Douglas-producten krijg je wel, net als de mogelijkheid tot het volgen van opleidingen.

Waarom zoeken ze iemand?

De vorige Category Manager heeft een andere baan.

Wat voor collega moet je zijn?

Als productontwikkeling je vak is, moet je ergens anders zijn. “Hier ben je echt bezig met cijfers en leveranciers”, zegt Oostveen. Je wordt aangemoedigd met die cijfers doordachte risico’s te nemen, aldus Oostveen. “En daarbij mag je best een keer op je bek gaan.”

Wat ook niet nodig is, is dat je zelf elke avond een volledig schoonheidsritueel houdt. Wel moet je begrijpen waarom anderen dat doen. “Die emotie die we verkopen – waarom klanten 300 euro aan een masker uitgeven –, die moet je snappen”, zegt Oostveen.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Dit is een vrouwenbusiness. Niet zo gek dus dat Oostveen schat dat “98 à 99 procent van het bedrijf vrouw is.” Op haar afdeling zijn er van de vijftien mensen wél drie man. Toch, als man moet je daar wel bij stilgestaan hebben.

Ga er niet van uit dat het altijd gezellig is. “In onderhandelingen met leveranciers moet je wel eens hard en koel zijn”, legt Oostveen uit. Dat moet je kunnen. Bang dat het stress oplevert hoef je niet eens te zijn: voor de rimpels die je daarvan krijgt kan je aan het einde van de dag altijd nog een huidmaskertje opsmeren.

    • Sam de Voogt