Hou filmproductie in Hollywood - voor een paar honderd miljoen dollar

Foto iStock

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Runaway production - de term boezemt in Hollywood angst in. Filmen in Californië is leuk maar duur, wat steeds meer andere staten beseffen. Door belastingvoordeel aan filmbedrijven te geven, lokken ze producenten weg van Hollywood, naar Georgia, Louisiana en tal van andere staten waar inmiddels een bescheiden filmindustrie bloeit.

Daar moet een einde aan komen, vindt politiek Sacramento. In de Californische hoofdstad heeft de gouverneur een wet getekend om het filmfonds drie keer zo groot te maken. Nu is er jaarlijks 330 miljoen dollar beschikbaar: 250 miljoen euro. Om tv-en filmploegen in de staat te houden.

Harde dollars zijn mooi. Belangrijk is ook dat er een einde wordt gemaakt aan een willekeurige loterij om het geld te verdelen, zoals de LA Times opmerkt. In plaats daarvan zal belastingvoordeel worden verdeeld op basis van het aantal banen dat wordt geschapen.

In LA hopen ze dat de volgende Breaking Bad (opgenomen in New Mexico) of Hunger Games (North-Carolina) gewoon weer in Hollywood wordt geproduceerd.

Weer eens een andere taxi-oorlog

Uber en Lyft voeren een harde strijd om de passagier-met-app. Hóe hard het er aan toegaat, blijkt uit een reportage op The Verge.

De taxidienst Uber heeft in heel Amerika - en steeds meer andere landen - chauffeurs in eigen auto’s die via een mobiele app opgeroepen worden om binnen een paar minuten te arriveren. Lyft is in de VS een geduchte concurrent aan het worden, en daar wil Uber een einde aan maken.

Een omstreden methode is om een ‘lokker’ een rit met Lyft aan te laten vragen. Zodra de auto arriveert, probeert de door Uber ingehuurde passagier om de Lyft-chauffeur - vaak een bijklussende student of kunstenaar - over te halen om voor Uber tekomen werken.

The Verge bericht dat de operatie ‘SLOG’ heet. Het zette Uber ertoe aan om snel deze blog post te publiceren. De reactie van het rücksichtslose bedrijf: niets aan de hand, gewoon agressieve zakelijke praktijken.

The New York Times twijfelt aan het ethische gehalte. De opvatting van een andere Times-verslaggever:

Twitter avatar BCAppelbaum Binyamin Appelbaum Upset about Uber’s efforts to recruit drivers? Ask yourself this: How is this possibly anything other than great for consumers?

Het gaat níet slecht met de journalistiek

Altijd fijn, een ander geluid, in dit geval zeker voor media-types. Het gaat beter dan ooit met de journalistiek, schrijft Gigaom. Het internet maakt niet de journalistiek kapot, maar onderbreekt de zakelijke modellen die de massa-media traditioneel hanteerden. Disruption heet dat - wen er maar aan, vindt Gigaom.

De advertentie-inkomsten van gedrukte media zijn in de VS, net als in Nederland, ingestort. De grafiek op Gigaom toont sinds 2000 een lijn die sneller naar beneden gaat dan een olympische bobslee.

Maar “journalistiek is meer dan kranten”, aldus de site. “Er is alle reden om te geloven dat [de journalistiek] sterker wordt door het web, niet zwakker - los van wat er met kranten gebeurd.”

Amen, zegt NRC Q.

    • Diederik van Hoogstraten