Het Nederlandse Distimo vertelt Google, Microsoft en Disney hoe hun apps het doen

Een handjevol app-ontwikkelaars in een klein kantoortje in Utrecht, allemaal vers van de universiteit. Distimo begon vijf jaar geleden met het verzamelen van data over mobiele apps, inmiddels ‘trackt’ het bedrijf er dagelijks meer dan 600.000. Voor negentig van de honderd grootste app-ontwikkelaars ter wereld. Denk Google, HP, Microsoft, Vodafone, Zynga, Walmart, Disney en Adobe.

In mei is Distimo voor een onbekend bedrag overgenomen door het Amerikaanse App Annie, de grootste concurrent. Daardoor werken er nu ruim 250 mensen, verspreid over Amerika, Europa en China.

Een Q&A met Distimo-oprichter Vincent Hoogsteder (33), inmiddels vice-president van App Annie.

Wat doen jullie precies?

“We verzamelen gegevens over mobiele apps en e-books. Denk aan het aantal downloads en de gemaakte omzet. Ook houden we de populariteit bij, dus hoe een app scoort in verschillende winkels en wat gebruikers erover schrijven in recensies. En we onderzoeken of apps wel goed te vinden zijn, of ontwikkelaars de juiste keywords hebben gebruikt. Al die informatie bundelen we.”

Waarom is dat nuttig?

“Het laat ontwikkelaars zien hoe hun apps wereldwijd scoren. Waar verkopen ze goed, waar niet? Welke in-app aankopen zijn populair? Hoe doen hun apps het in vergelijking met de concurrentie? Dat soort vragen. Maar we informeren klanten bijvoorbeeld ook over de feedback die andere ontwikkelaars krijgen. En wat ze daarvan kunnen leren.”

Hoe komen jullie aan die informatie?

“Een deel komt direct van winkels zoals de App Store en Google Play. Daarnaast vragen we aan klanten toegang tot hun gegevens. Op basis daarvan stellen we een totaalplaatje samen. Informatie over je eigen app bieden we gratis aan. Inzicht in de totale markt en de concurrentie kost geld.”

App Annie biedt uiteenlopende abonnementen aan met prijzen die volgens TechCrunch kunnen oplopen tot 20.000 dollar (15.000 euro) per maand voor grote, zakelijke klanten. Wat dat het Amerikaans-Nederlandse bedrijf oplevert, houdt Hoogsteder voor zich. “Die cijfers kan ik je helaas niet geven.”

Weten jullie welke apps ik op mijn telefoon heb?

“Nee, de informatie die we verzamelen is anoniem. We weten dus wel dát een bepaalde app ergens is gedownload en hoe vaak, maar niet door wie.”

Distimo is inmiddels overgenomen door App Annie. Waarom?

“Distimo en App Annie zijn ongeveer tegelijkertijd begonnen. We kennen elkaar dus al lang, ze waren onze directe concurrent. Wij keken naar wat zij deden en andersom. Afgelopen februari had ik op een congres in Barcelona een koffie-afspraak met Bertrand Schmitt, de bestuursvoorzitter van App Annie. De bedoeling was om een kwartiertje te kletsen. Dat werd een gesprek van ruim twee uur. We ontdekten dat we over veel dingen hetzelfde dachten en met sterk vergelijkbare projecten bezig waren. Toen hebben we besloten om dat samen te gaan doen. Binnen negentig dagen was alles rond.”

Hoe ziet de toekomst eruit?

“Wat we nu voor smartphone-apps en e-books doen, willen we ook voor andere platformen gaan aanbieden. Bijvoorbeeld voor tv. Dan moet je denken aan diensten als Netflix of Apple TV. Daar liggen een hoop mogelijkheden.”

    • Harrison van der Vliet