Elly, het nieuwe abonnementsmodel voor e-books

Foto website Elly's Choice.

Elly’s Choice, zo heet het nieuwe abonnementsmodel voor e-books dat gisteravond is gelanceerd.  De dienst is ontwikkeld door uitgevers VBK en Dutch Media.

Wie is Elly?

“Elly is een vrouw die van reizen houdt, van lekker eten en heel veel van lezen”, zegt Geneviève Waldmann, directeur-uitgever van Luitingh-Sijthoff. En Elly is de concurrent van het eerder dit jaar aangekondigde ‘Spotify voor boeken’, de streamingdienst die uitgeefconcerns WGP en LannooMeulenhoff op de markt willen brengen. Voor Elly’s Choice – niet te verwarren met Sophie’s Choice – heeft een echte vrouw model gestaan. Een vrouwennaam is logisch, zegt initiatiefnemer Geneviève Waldmann: “Mannen houden ook van lezen, maar helaas blijkt altijd dat 80 procent van de lezers vrouw is en zij ook de keuze voor hun man en kinderen maken.”

Wat biedt zij?

Een abonnee krijgt per maand toegang tot vijf bestsellers en vijf debuten of titels die de bestsellerlijst nooit hebben gehaald – de debuten zijn minstens vijf maanden oud, de bestsellers meestal ouder. Deze maand zijn dat bijvoorbeeld Zomerhuis met zwembad van Herman Koch, Huisje boompje feestje van Jill Mansell, Kinderen van het ruige land van Auke Hulst en Debet van Saskia Noort.

Wat willen de uitgevers met Elly?

Het doel van Elly’s Choice is om de markt voor e-books te verbreden, zegt Waldmann. Om die reden zijn er deals gesloten met Cheaptickets en Samsung: wie een vliegticket koopt, krijgt een gratis maandabonnement op Elly’s Choice, hetzelfde geldt voor enkele Samsung-abonnementen. Hiermee willen de uitgeverijen potentiële niet-lezers bereiken. De zomers getoonzette site van Elly’s Choice bevestigt het beeld dat hier op de minder ervaren lezer wordt gemikt. Hoewel volgens Waldmann de site ook een “community” is voor de lezer waarop “reviews, interviews en andere informatie staan”.

Wat moet dat kosten?

Een jaarabonnement kost 36 euro, waarvoor de lezer dus toegang heeft tot 120 boeken. Hoeveel auteurs hier aan verdienen wilde Waldmann niet bekendmaken, alleen dat elke uitgeverij met elke auteur een afzonderlijke afspraak maakt. Saskia Noort zei dat ze niet met het plan had ingestemd als het financieel niet aantrekkelijk zou zijn. Helaas was bij de lancering geen debutant aanwezig om te bevestigen of hij of zij er ook direct financieel beter van wordt of alleen blij moet zijn met de extra aandacht voor het boek.

Volgens thriller-auteur Marion Pauw is Elly’s Choice belangrijk omdat het “een nieuwe impuls” geeft aan ouder werk. “Het verlengt de levensduur van je boek.”

Wie doen er mee?

Het initiatief voor dit e-bookplatform komt van e-commercebedrijf Digi-Muse. Zij hebben meerdere uitgeverijen benaderd, waarbij dus VBK en Dutch Media meedoen. WPG en Lannoo kozen ervoor niet deel te nemen – zij gaan verder met ‘Spotify’, waarbij een abonnee via internet toegang heeft tot het volledige fonds.

Waldmann: “We staan open voor samenwerking met iedereen. Wij zijn niet meegegaan in Spotify omdat het niet toegankelijk is zonder internetverbinding.” Wiet de Bruijn, directeur van uitgeefconcern VBK, zei gisteren dat het wat hem betreft nog te vroeg is voor Spotify, maar dat het over een paar jaar vast wel zal werken. “Het heeft geen zin om 200.000 boeken tegelijk te kunnen lezen. De meerwaarde van Elly’s Choice zit in de selectie. Daarnaast merkten we dat auteurs geen voorstander zijn van Spotify.”

    • Hanneke Chin-A-Fo & Toef Jaeger